تالیف و ترجمه: یاسمن حسینی
چکیده:
همواره اهداف استراتژیک بلندپروازانه مانند افزایش درآمد و تسریع در کسبوکار دیجیتال حتی زمانی که آینده نامشخص است، نیاز به اقدام دارند و همیشه به کارگیری فناوری برای موفقیت بسیار مهم است. بنابراین برنامه اقدام خود را با کمک ده گرایش فناوری استراتژیک برتر گارتنر در سال 2023 تنظیم کنید. این فهرست روشن میکند که به کارگیری کدام گرایشهای فناوری در چه زمانی بهتر است. بنابراین شما با آگاهی از این موضوع میتوانید آمادگی بیشتری برای بهرهگیری از آنها داشته باشید. در این مطلب قصد داریم درباره ده پیشبینی استراتژیک برتر گارتنر برای سال 2023 و پس از آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.
ده پیشبینی استراتژیک برتر گارتنر برای سال 2023 و سالهای پس از آن
با ورود به سال 2023 به این موضوع توجه کنید که چگونه پیشبینیهای گارتنر برای برخی از حیاتیترین حوزههای تکنولوژی و تکامل کسبوکار در سالهای بعد میتواند بر تفکر شما تأثیر بگذارد. پس سعی کنید با این مفروضات برنامهریزی استراتژیکتان را در نقشه راه خود برای سالهای آینده بسازید تا علاقه متفکران استراتژیک را جلب نمایید و هیجان تصمیمگیرندگان تاکتیکی را تحریک کنید. به همین خاطر لازم است که حتما به جواب این سوال فکر کنید که آیا سازمان شما آماده است تا عدم اطمینان را به فرصت تبدیل کند؟ پس تفکر عمیق به این پیشبینیها به شما کمک میکند تا تصور کنید که سازمان شما برای رشد و توسعه ممکن است به چه چیزهای نیاز داشته باشد که لازم است برای مواجه شدن با آنها آماده شود.
در راستای همین موضوع، تحلیلگر برجسته و همکار گارتنر، داریل پلامر، که تحقیقات او بر روی مسائل استراتژیک رایانش ابری، اختلال دیجیتال و آشکار شدن آینده از طریق پیشبینیها، روندها و چرخههای تجاری دیجیتال در حال تحول متمرکز است، میگوید: ((موضوع پیشبینیهای امسال، بهدست گرفتن عدم قطعیت است. این امر باعث میشود که سازمانها بر ضعیفترین حلقه زنجیره موفقیتشان (خودشان) تمرکز کنند و این تفکر و عمل را همزمان به چالش میکشد زیرا تشخیص میدهد که عدم قطعیت عاملی برای برای استفاده از فرصتها و تلاش برای افزایش امید است)).
معمولا افراد تمایلی به تغییر ندارند و ثبات حتی برای فرهنگها، بازارها و استراتژیها نسبت به نوآوری و عدم اطمینان ارجحیت دارد. پلامر معتقد است: ((مدیران باید امکان شکست را به عنوان وسیلهای برای دستیابی به موفقیت در نظر بگیرند و این نیاز به انعطافپذیری و تمایل به کنار گذاشتن شیوههای قدیمی تفکر و الگوهای عملی قدیمی دارد)).
امّا به طور کلی، روندهای گوناگونی برای بهبود کارها وجود دارد. گاهی اوقات، انجام بیشتر و مستمر کارها بهتر است. به عنوان مثال تسلط بر مهارت رانندگی با تمرین مداوم بدست میآید. ولی بعضی اوقات شما باید کمتر کار انجام دهید و عملکرد هوشمندانهای داشته باشید. به عنوان مثال شما میتوانید پایداری را با اتوماسیون و هوش مصنوعی بهبود دهید امّا باید بر اجرا نظارت کنید تا از کاهش بازده جلوگیری شود یا به طور مشابه، کارگران میخواهند موقعیتهای کاری را دنبال کنند که انعطافپذیری در مورد مکان یا نحوه کار کردن را ارائه دهد پس حتی در شرایطی که تورم و رکود اقتصادی میتواند موقعیتهای شغلی افراد را تهدید کند لازم است که شرکتها رشد را از طریق سرمایهگذاری با کاهش هزینهها متعادل کنند.
پس این ده پیشبینی به شما کمک میکند تا عدم اطمینان را به فرصت تبدیل کنید و آمادگی سازمان خود را افزایش دهید و در برابر رویدادهای گوناگون انعطافپذیرتر و سازگارتر باشید. این روندها عبارتند از:
شماره 1:
تا سال 2027 فضاهای کاری کاملا مجازی سی درصد از رشد سرمایهگذاری شرکتها در فناوریهای متاورس را تشکیل میدهند و تجربه اداری را تبدیل به “تصور مجدد” خواهند کرد. فضاهای کاری مجازی توانایی استخدام و گرد هم آوردن کارمندان را بدون توجه به موقعیت جغرافیایی افزایش میدهد. این همچنین شامل کارمندانی میشود که نمیتوانند یا نمیخواهند به تعاملات حضوری بپیوندند. پس فضاهای مجازی، جایگزینی برای راهحلهای سفر و ملاقات ارائه میکنند و فضاهای کاری مجازی ممکن است جایگزین دفتر شوند و در نهایت به مرکز تجربه کارمندان دیجیتال تبدیل شوند.
شماره 2:
تا سال 2025، نوسانات نیروی کار باعث میشود که چهل درصد از سازمانها زیان مالی کسبوکارها را گزارش کنند که باعث تغییر استراتژی از جذب استعدادها برای کسبوکار به سمت انعطافپذیری برای پیشرفت کارها میشود. علاوه بر آن حدود چهل درصد از سازمانها برای اطمینان از ثبات کار و ثبات در عملیات خود تلاش میکنند. ضمنا سازمانها برای اطمینان از اجرا و ارائه مدلهای کسبوکار خود باید تغییر قابل توجهی برای تمرکز بر انعطافپذیری ایجاد کنند. به عنوان مثال، پنجاه و هفت درصد از کارمندان باور ندارند که در حال حاضر شرکتشان آنها را قادر به ایجاد یک تجربه مشتری برتر کردهاست.
شماره 3:
تا سال 2025 سازمانهایی که شکاف دستمزدهای جنسیتی را اصلاح میکنند، فرسایش زنان را تا سی درصد کاهش میدهند و از فشار بر کمبود استعدادها میکاهند. سازمانها نیز همواره برای داشتن افراد بااستعداد با مهارتهای مناسب برای ارائه در برابر استراتژیهای تجاری خود تلاش میکنند. ضمنا، آنها به دلیل فشار سرمایهگذار، انتظارات اجتماعی و تمایل به درک ارزش تجاری فعالیتشان، برای تنوع بیشتر تلاش میکنند. پس پاداش، محرک اصلی در حفظ استعدادها است. به همین خاطر کارمندان میخواهند پاداششان را به طور عادلانه دریافت کنند و این عاملی است که باعث میشود شغل خود را تغییر دهند. پس اگر به دنبال افزایش کارایی در کسبوکار خود هستید زنان بیشتری را حفظ کنید تا به این مزایا پی ببرید و از سود بالاتر، درآمد بیشتر، بهرهوری بالاتر و نوآوری برتر بهرهمند شوید.
شماره 4:
تا سال 2025 معیارهای ارزش کارکنان مانند رفاه، فرسودگی شغلی و رضایت از برند، در سی درصد از تصمیمات موفقیتآمیز سرمایه گذاری رشد بر ارزیابی ROI غلبه خواهد کرد. پس سازمانهایی که تجربه بهتری برای کارمندان ایجاد میکنند، تمایل دارند در معیارهای تجربه مشتری نیز عملکرد خوبی داشته باشند که به نوبه خود منجر به رشد درآمد و وفاداری بالاتر میشود. به همین خاطر، مدلهای ROI سنتی تمایل به افزایش سرمایهگذاریهایی دارند که منجر به نتایج کوتاهمدت میشوند مانند آنهایی که هزینهها را کاهش میدهند (کاهش تعداد نیروی کار) یا به طور مستقیم درآمد را بهبود میبخشند (استخدام نماینده فروش دیگری). ولی سازمانهایی که از معیارهای گستردهتری فراتر از ROI استفاده میکنند، تمرکز سرمایهگذاری خود را به رشد بلندمدت و نوآوری تغییر میدهند.
شماره 5:
تا سال 2025، بدون شیوههای هوش مصنوعی پایدار، هوش مصنوعی انرژی بیشتری نسبت به نیروی انسانی کار مصرف میکند و به طور قابل توجهی افزایش کربن صفر را جبران میکند. پس مصرف انرژی توسط هوش مصنوعی همراه با افزایش استفاده برای خودکارسازی فعالیتهای انسانی به سرعت در حال رشد است. ضمنا مدلهای یادگیری ماشینی (ML) برای آموزش و اجرا به مراکز داده ابری بیشتری نیاز دارند. زیرا اقداماتی به منظور کاهش قابل توجه مصرف انرژی برای ML در حال ظهور است. پس قبل از نادیده گرفتن هوش مصنوعی به عنوان یک فناوری که بیش از حد انرژی مصرف میکند، توجه داشته باشید که مزایای هوش مصنوعی ممکن است به طور بالقوه بسیار بیشتر از ردپای کربن آن باشد. با این حال، این پتانسیل تنها در صورتی میتواند محقق شود که هوش مصنوعی به طور فعال و مؤثر در بیشتر فرآیندها، شرکتها و سازمانها به کار گرفته شود.
شماره 6:
تا سال 2027 مدلهای پلتفرم رسانههای اجتماعی از “مشتری بهعنوان محصول” به “پلتفرم بهعنوان مشتری” تبدیل میشود زیرا هویت غیرمتمرکز که از طریق بازارهای داده فروخته میشود، تغییر خواهد کرد. در حال حاضر کاربران باید هویت خود را به طور مکرر برای خدمات آنلاین ثبت کنند که کارآمد، مقیاسپذیر یا امن نیست. به این ترتیب، بازار به سمت کیفپولهای هویت دیجیتال قابل حمل حرکت میکند که در آن کاربر، هویت خود را فقط یک بار اثبات میکند و سپس میتواند چندین بار از هویت اثبات شدهاش استفاده کند. ضمنا بازارهای دادههای هویتی جدید برای پشتیبانی از تعامل شخصی با کاربر تحت وب سه الزامی خواهد بود. با استفاده از این مدل جدید، کاربران باید اطلاعات هویتی خود را منتشر کنند و به صورت قراردادی شرایط استفاده و پرداختهای مورد نیاز برای داده های مذکور را تعیین کنند.
شماره 7:
تا سال 2026 حملات انکار خدمات (cDOS) توسط شهروندان با استفاده از دستیارهای مجازی برای خاموش کردن عملیات به سریعترین شکل اعتراض تبدیل خواهد شد. بحث در مورد اینکه آیا حملات انکار خدمات باید نوعی آزادی بیان در نظر گرفته شود، وجود دارد. زیرا در حال حاضر سیاستها و قوانین بینالمللی مختلف را نقض میکند. این بحث تنها زمانی پیچیدهتر میشود که به طور بالقوه نیاز به قوانین جدید را تحریک میکند که این حملات به طور فزایندهای توسط هکرها بر شهروندان انجام شود. ضمنا حملات انکار خدمات توسط شهروندان میتواند سازمانها را مجبور به متحمل شدن هزینههای قابل توجهی کند. برای جلوگیری از حملات تحت رهبری شهروندان، آمازون، گوگل، اپل و سایر ارائه دهندگان دستیار مجازی ممکن است برای حذف مهارتها یا اقداماتی که به دستیار مجازی اجازه میدهد با سازمانها تماس بگیرد، تحت فشار قرار گیرند.
شماره 8:
تا سال 2025، پذیرش سهامداران از سرمایهگذاریهای سفته بازی دو برابر خواهد شد و آنها را به جایگزینی مناسب برای هزینههای تحقیقوتوسعه سنتی برای تسریع رشد تبدیل میکند. پس شرکتهای پیشرو از عدم قطعیت یا اختلال بهره میبرند و از ذهنیتها، قابلیتها و مهارتهای جدید و ناشناخته برای جذب فرصتهای رشد استفاده میکنند. پس Moonshot پذیرش شرکت و سهامداران از سرمایهگذاری فناوری با ریسک بالا با پتانسیل بالا برای بازده است. این یک راه اساسی جدید برای حل مشکل موجود یا جدید با استفاده از ابزارهای مخرب (مانند محصول، فناوری، نوآوری) است. پس شیوههای سنتی که از بودجههای نوآوری تعریفشده و پیشبینی نتایج آینده از طریق موارد تجاری استفاده میکردند، جایگزین خواهند شد و سازمانها در ابتدا ناگزیرند شکست را به عنوان راهی برای حفظ دوام، سرمایهگذاری و نوآوری آینده بپذیرند.
شماره 9:
تا سال 2025 اکوسیستمهای ابری نیروگاه، چشم انداز فروشندگان را تا سی درصد تثبیت میکنند، مشتریان را با انتخابهای کمتر و کنترل کمتری بر سرنوشت نرمافزاری خود میگذارند. در حال حاضر، اکوسیستمهای ابری ابزارهای ارائهدهنده راهحل ابری (CSP) یا یک فروشنده نرمافزار مستقل (ISV) را یکپارچه میکنند. اکثر این اکوسیستمها ناقصاند، عملکرد، بلوغ و پذیرش ندارند. به این ترتیب، بیشتر سازمانها یک اکوسیستم ترکیبی را برای ایجاد بهبود در سیستم خود توسعه میدهند. با گذشت زمان، همانطور که فروشندگان اولیه اکوسیستم بالغ میشوند و به ابزارهای آنها اضافه میشوند، سازمانها ابزارهای ISV شخص ثالث را جایگزین خواهند کرد. همانطور که CSPها سودمندی ابزارهای خود را افزایش میدهند و نوآوری را به سرعت دنبال میکنند، صرفهجویی بیشتری در هزینهها با یکپارچگی و کاهش زمان بازاریابی و آموزش حاصل میشود.
شماره 10:
تا سال 2024 حق حاکمیت مشترک برای شراکتها تحریم میشود که این موضوع اعتماد سهامداران به برندهای ابری جهانی را افزایش میدهد و جهانیسازی مداوم فناوری اطلاعات را تسهیل میکند. افزایش آگاهی در میان دولتها و تنظیمکنندهها منجر به سیاستهای سختتر حفظ حریم خصوصی و حفاظت از دادهها، الزامات بالاتر برای حاکمیت دادهها و کنترل دادهها و تقاضای بیشتر برای حاکمیت دیجیتال مانند کنترل تکنولوژیکی و استقلال بلندمدت میشود. پس انتظارات مربوط به راهحلهای ابری مستقل از نگرانیهای مربوط به حاکمیت داده و حفظ حریم خصوصی به نگرانیهای مربوط به دسترسی طولانیمدت و در دسترس بودن راهحلهای ابری تغییر میکند و تنظیمکنندهها و ارائهدهندگان ابری باید با یکدیگر همکاری کنند تا رویکردها و اقدامات بالقوه مناسب را انجام دهند. یک رویکرد ارائهدهنده ابر مشترک بین دولتها و تنظیمکنندهها میتواند اعتماد کاربران ابری را در برندهای ابری جهانی ایجاد کند و جهانیسازی فنی مداوم را تسهیل کند. در نهایت شما با استفاده از پیشبینیهای استراتژیک گارتنر 2023 باید قابلیتهای فناوری را با استراتژیهای کسبوکار ترکیب کنید تا نتایج بهتری را به همراه داشته باشد تا از آمادگی در هنگام مواجهه با عدم قطعیت رو به رشد اطمینان حاصل کنید. پس رهبری اجرایی باید مایل به تغییر باشد و شکست را بپذیرد تا بتواند عدم اطمینان را به فرصت تبدیل کند.
تالیف و ترجمه: یاسمن حسینی
منابع:
2023 Gartner Top Strategic Technology Trends: Detailed Guide (eBook), Your Detailed Guide to the 2023 Gartner Top 10 Strategic Technology Trends
Top Strategic Predictions for 2023 and Beyond | Gartner, Gartner Top 10 Strategic Predictions for 2023 and Beyond