بازاریابی در آینده

تالیف و ترجمه: یاسمن حسینی

در عصر دیجیتال، تجارت برای اقتصاد ضروری و بازاریابی برای تجارت حیاتی است. امّا همیشه شرکت‌ها همراه با پیشرفت‌ها، هر روز با موانع جدیدی روبرو می‌شوند. پس جالب است که بدانیم بازاریابان چگونه از فناوری‌های در حال توسعه برای مقابله با این موانع و تضمین موفقیت در ده سال آینده استفاده می‌کنند. آینده دیجیتال مارکتینگ مربوط به گرایش‌های بازاریابی در کوتاه‌مدت و استراتژی‌های بلندمدت بازاریابی دیجیتال نیز وابسته به گرایش‌های بازاریابی خواهند بود. اما برای موفقیت در این صنعت، فقط گرایش‌های بازاریابی نمی‌توانند به تنهایی به شما کمک کنند و فرمول مناسب و آزموده شده از روندهای بازاریابی و فناوری پیشرفته تفاوت بزرگی ایجاد خواهند کرد. پس برای به دست آوردن سهم قابل توجهی از بازار، شرکت‌ها باید محتوا و محصولات را با در نظر گرفتن تجربه کاربر تولید کنند. زیرا وقتی مشتری خارج از چارچوب فکر می‌کند، شرکت‌ها هم باید آنچه را که اکثریت مصرف‌کنندگان می‌خواهند و همچنین رفتار مشتری نسبت به محصول و اینکه چگونه می‌توانند بر آنها تأثیر بگذارند را درک و تحلیل کنند. به همین خاطر گرایش‌های بازاریابی و گرایش‌های گوگل به طور گسترده بر دو حوزه (جمعیت‌شناسی و فناوری) تکیه می‌کنند تا بازاریابی را متحول کنند که در ادامه درباره آنها صحبت خواهیم کرد.

چگونه جمعیت‌شناسی به تغییر بازاریابی دیجیتال در ده سال آینده کمک می‌کند؟

ما برای ساختن یک روند کوتاه مدت در مقابل استراتژی‌های بلندمدت به تسلط بر بازاریابی دیجیتال احتیاج داریم که باید سناریوهای موجود را تحلیل و بر اساس آن، آینده را پیش‌بینی کنیم. پس بر اساس تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، خرید پیشرو توسط نسل Z و هزاره‌ها انجام می‌شود. به همین دلیل لازم است که بازاریابان تعادل بین نسل‌ها را حفظ کنند، زیرا آنها حداکثر قدرت خرید را در اختیار دارند و برای دهه‌ها در میان بازیگران غالب در نظر گرفته شده‌اند. این تسلط به این دلیل است که نسل Z نوآوری و فناوری را ترجیح می‌دهند امّا هزاره‌ها بر راحتی و تجربه مشتری بهتر تاکید دارند.

مطالعات نشان می‌دهند که نسل Z نسبت به هزاره‌ها کمتر به یک برند یا شرکت اعتماد می‌کنند. نسل Z عادت به زیاد خرج کردن دارند بنابراین از جابجایی بین برندها و آزمایش فناوری‌های جدید لذت می‌برند. پس افزایش تعداد برندها و تلاش آنها برای متمایز شدن از بقیه منجر به ایجاد روندهای جدید می‌شود. عادت به خرج کردن زیاد در نسل  Z باعث می‌شود که آنها نسبت به گرایش‌ها و برندهای اخیر واکنش بیشتری نشان دهند. آنها همچنین به فناوری از نظر تصویر برند اهمیت می‌دهند و این باعث می‌شود به محض این که به یک برند وفادار می‌شوند، حاضرند برای برند مورد علاقه خود هزینه اضافی بپردازند.

چگونه فناوری به تغییر بازاریابی دیجیتال در ده سال آینده کمک می‌کند؟

پس از گذشت بیش از بیست سال که سئو مارکتینگ شرایط اولیه رشد را برای بازاریابی دیجیتال، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و کمپین ایجاد کرد در حال حاضر نیز این روش‌ها بسیار رایجند و بینش‌های متعددی را ارائه می‌دهند و در ارتباط با مخاطبان بالقوه بسیار مؤثرند. پس با اصلاح در دنیای فناوری، یک قالب بازاریابی جدید به نام «بازاریابی برنامه‌ها» در حال تولد است و مسیر جدیدی را برای صنعت بازاریابی ایجاد می‌کند که در بخش بعدی به آن می‌پردازیم.

برندسازی از طریق اپلیکیشن‌ها

ظهور اپلیکیشن‌ها برای تبلیغ برندها و جذب مخاطب، رویکرد جدیدی را به بازاریابان برای دستیابی به مخاطبان هدف به صورت خلاقانه و موثر ارائه کرده‌است. بازاریابی از طریق برنامه‌ها به شما امکان می‌دهد که یا برنامه‌ای را برای خود ایجاد کنید یا می‌توانید با یک نام تجاری در یک برنامه شخص ثالث شریک شوید. پس حتی اگر برنامه یا بازاریابی تلفن همراه در روزهای بعدی نشان‌دهنده روندهای بازاریابی دیجیتال و بازاریابی باشد باز هم افزایش رقابت، زندگی را برای بازاریاب‌ها سخت‌تر می‌کند. علاوه بر این، در چند مورد اخیر خطرات حفظ حریم خصوصی در چند برنامه محبوب رخ داد. با این حال، با توجه به میزان هیاهویی که در بین کاربران اینترنت ایجاد کرده‌است، به جرات می‌توان گفت که بازاریابی اپلیکیشن برای مدتی در آینده به صورت غالب باقی خواهد ماند.

جستجوی صوتی

جستجوی صوتی، جستجوی سریع‌ و محاوره‌ای بیشتری را نسبت به ورودی پرسش و پاسخ ثابت انجام می‌دهد. جنبش Google Voice Search یا Voice SEO به سرعت در بین مصرف‌کنندگان اینترنت و نسلZ مورد توجه قرار گرفته‌است. البته چند دستیار صوتی عملکرد موفقی در بازار لوازم خانگی داشتند که این نشان می‌دهد که آن فناوری در حال حاضر پیشرفته است. پس هنگامی که سئوی صوتی هر درخواست گفتاری را تشخیص می‌دهد جستجوی صوتی زمان زیادی را برای تحقیق در اختیار دارد تا با اطلاعات دقیق در قالب مناسب به آن پاسخ ‌دهد و دیگر نیازی به تایپ سوال توسط کاربر نیست. به طور تقریبی بیست و هفت درصد از همه کاربران وب از جستجوی صوتی تلفن همراه استفاده کردند که این درصد در سال‌های بعد افزایش خواهد یافت. پس برای جلوتر بودن از بازار نیاز به دانش عمیق داریم و Adapts Media یکی از بهترین شرکت‌های بازاریابی دیجیتال در امارات متحده عربی است که بهترین خدمات دیجیتال مارکتینگ را در امارات ارائه می‌دهد. پس آشنایی با روندهای آینده بسیار مهم است که در ادامه درباره آنها صحبت خواهیم کرد:

پیش‌بینی روندهای بازاریابی برای سال  2030

رانی آرسانیوس برای سال 2030 پیش‌بینی می‌کند شاید هیچ تغییر عمده‌ای رخ ندهد یا شاید یک بار دیگر فناوری‌های جدیدی به وجود بیایند که مدل‌های تجاری و تبلیغاتی قدیمی را از بین ببرند. امّا توجه به این موضوع بسیار مهم است که تعداد راه‌حل‌های فناوری بازاریابی از صد و پنجاه در سال 2011 به هشت هزار در سال 2020 افزایش یافته و این رشد پنج هزار و دویست و سی و سه درصدی در نه سال اتفاق افتاده‌است. بنابراین، با توجه به آن چه گفته شد در اینجا نه راه وجود دارد که من انتظار دارم بازاریابی تا سال 2030 تکامل یابد و تغییر کند. البته بسیاری از گمانه‌زنی‌های زیر ممکن است حدس و گمان باشند امّا داده‌ها، علم و منطق می‌توانند سطحی از اطمینان را به ما بدهند که امکان دارد آنها انجام شوند که عبارتند از:

تبلیغات رابط مغزی (Brain interface advertising)

ایلان ماسک و تیم دانشمندان Neuralink در حال ساخت ابزارهایی هستند که با مغز ارتباط برقرار می‌کند. این ایمپلنت‌های عصبی که آنها در حال توسعه آن هستند به انسان اجازه می‌دهد تا با رایانه‌ها و دستگاه‌ها ارتباط برقرار کنند. علاوه بر آن نخ‌هایی در مقیاس میکرو در قسمت‌هایی از مغز که حرکت را کنترل می‌کنند وارد می‌شوند و هر نخ حاوی الکترودهای زیادی است که آنها را به ایمپلنت پیوند می‌دهند. تا سال 2030، این فناوری بادوام‌ بیشتر همراه با پیشرفت زیاد به صورت تجاری‌سازی شده و به‌طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار خواهد گرفت و شاید تبلیغات مستقیم به مغز به واقعیت تبدیل شود که اگر این اتفاق بیفتد، برندها و تبلیغ‌کنندگان به دنبال راه‌هایی برای ارتباط با مغز انسان برای تبلیغات و دریافت بازخورد فوری در مورد محصولات خود خواهند بود.

تبلیغات مبتنی بر مکان و مبتنی بر واقعیت افزوده (Location-based and AR-based advertising)

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تا سال 2027، جهان چهل و یک میلیارد دستگاه اینترنت اشیا داشته باشند. اتصال میان شبکه‌های 5G ، تکامل هوش مصنوعی و رشد تصاعدی در اینترنت اشیا جهان بیش از حد خواهد شد. روش‌های جدید تبلیغات مبتنی بر مکان فیزیکی و حضور افراد بسیار موثر و امکان‌پذیر خواهد شد. به عنوان مثال تصور کنید به دنبال یک لباس جدید هستید و شما یک تبلیغ را می‌بینید، به وب‌سایت می‌روید و به خرید فکر می‌کنید.  اما بعد از آن که در حال رانندگی هستید تا بچه‌های‌تان را به مقصد برسانید یک صفحه دیجیتالی وجود دارد که آنها برای به اشتراک گذاشتن اخبار و به‌روزرسانی‌ها از آن استفاده می‌کنند امّا تبلیغات را هم پخش می‌کنند و بر صفحه نمایش، تبلیغی در مورد همان لباسی که صبح مرور کرده‌اید به سرعت ظاهر شود یا اگر شما وارد یک مرکز خرید ‌شوید که یک غرفه واقعیت افزوده (AR) وجود دارد این به شما امکان می‌دهد محصولات را از طریق فناوری AR بررسی کنید و به محض ورود، لباسی را که قبلاً مرور کرده‌اید به شما نشان دهد. پس  این تنها یک نمونه از چگونگی تکامل هدف‌گیری مجدد مبتنی بر مکان است. به همین خاطر کسب‌وکارها از دفاتر، مکان‌های پذیرایی، حمل‌ونقل عمومی و انواع امکانات برای شخصی‌سازی تبلیغات خود بر اساس رفتار، زمان و مکان کاربران استفاده می‌کنند.

بازاریابی بهینه‌شده ربات (Bot optimised marketing)

از آن جایی که مردم در آینده زمان کمتری برای انجام فعالیت‌های روزمره و تصمیم‌گیری ضروری خواهند داشت خواه خرید از سوپر مارکت باشد یا خرید هدایا، مردم اپلیکیشن‌های خرید مبتنی بر هوش مصنوعی خواهند داشت که بر اساس معیارها و رفتار خریدشان خرید می‌کنند. کسب‌وکارها و برندها باید تبلیغات و محتوای خود را با ابزارهای هوش مصنوعی خرید شخصی تطبیق داده و بهینه کنند تا فروش و بازگشت سرمایه خود را به حداکثر برسانند. پس محتوا و نسخه بازاریابی شما فقط برای مخاطب قرار دادن افراد نیست. بلکه شما با ارائه اطلاعات می‌توانید کاری کنید که یک ربات خرید هدیه برای دوستانتان را انجام دهد.

بازاریابی بی‌نظم (Cut-through-the-clutter marketing)

توجه مهمترین راز موفقیت در بازاریابی است و با توجه به این که ما در روز آگهی‌های زیادی را می‌بینیم و تبلیغاتی که مبتنی بر داستان‌سرایی و کپی تبلیغاتی طولانی باشد کمتر از امروز مؤثر خواهد بود. نه به این دلیل که مردم داستان یا محتوای طولانی را دوست ندارند بلکه به این دلیل که دیگر وقت نداریم داستان طولانی ‌بشنویم. زیرا مردم می‌خواهند به سرعت ارزش پیشنهادی را بدانند تا تصمیم بگیرند که آیا آن چیزی است که می‌خواهند بخرند یا نه؟ پس اگر تبلیغات ویدیویی شما امروز شصت ثانیه است به احتمال زیاد تا سال 2030 باید چهل و پنج ثانیه باشد. پس فهمیدن نحوه ارائه پیام‌های تبلیغاتی قدرتمند در تبلیغات کوتاه‌تر، چالش و فرصتی برای برندها خواهد بود.

کیفیت و اصالت محتوا (Content quality and originality)

هوش مصنوعی قادر به نوشتن محتوا در انواع مختلف با اهداف مختلف خواهد بود. یک‌سری نرم افزار هوشمند به سرعت محتوا را برای سئو یا پست‌های رسانه‌های اجتماعی ایجاد می‌کند و به زودی، این ابزارها به بازار می‌آیند و به طور گسترده در دسترس و به اندازه کافی ارزان خواهند بود که توسط اکثر مشاغل مورد استفاده قرار می‌گیرند. مردم در آینده خیلی بیشتر از امروز می‌خواهند اصالت، خلاقیت و اصالت را در محتوا ببینند. پس کسب‌وکارها و برندها نیز باید بیشتر روی محتوای اصلی و منحصر به فرد سرمایه گذاری کنند تا به سطح بالاتری از خلاقیت دست یابند.

بازاریابی محصولات شخصی (Personalised products marketing)

Drop-shipship از بین می‌رود و چیزی که زمانی یک روش جالب و پرطرفدار برای شروع یک تجارت الکترونیک بود دیگر عملی یا از نظر مالی سودآور نخواهد بود. فناوری به ما این امکان را می‌دهد که به روش‌هایی که تصور نمی‌کردیم به خریداران ارزش بیشتری بدهیم و به جای تولید انبوه، اتوماسیون تولید، «تولید حمل و نقل»  که بر اساس تولید محصولات شخصی‌سازی شده در مقیاس سفارش داده شده امکان‌پذیر خواهد بود. پس خریدار آنچه را که می‌خواهد دیکته می‌کند و مشخصات آن‌ها در لحظه‌ای که سفارش می‌دهند تولید می‌شوند. و این مدل از نظر مالی برای بسیاری از بخش‌ها قابل اجرا خواهد بود و تجارت الکترونیک بیشتر در مورد محصولات شخصی‌سازی شده رخ می‌دهد و برندهای لوکس، اقلامی را تولید و به فروش خواهند رساند که مخصوص اندازه سفارش داده شده و مطابق با سلیقه خریداران است.

خودرو و تبلیغات خودرو (Car and vehicle-based advertising)

بسیاری از وسایل نقلیه تا سال 2030 خودران و خودکار خواهند بود. علاوه بر این، اتومبیل‌ها بسیار بیشتر به اکثر دستگاه‌ها متصل خواهند شد. اگر خودروها خودران هستند در حالی که در آنها هستیم چه کار می‌کنیم؟ شاید در حال تماشای فیلم، صحبت با مشتری یا گوش دادن به موسیقی باشیم. با این که رادیو هنوز تا حدودی یک کانال تبلیغاتی موثر برای کسانی است که رانندگی می‌کنند و با وسایل نقلیه رفت‌وآمد می‌کنند. امّا وقتی دیگر نیازی به رانندگی نداریم آیا کانال رادیویی مورد علاقه‌مان را تنظیم می‌کنیم یا گوشی‌ها، تبلت‌ها و رایانه‌های شخصی خود را بررسی می‌کنیم؟ یا اگر خودروهای نسل بعدی صفحه‌نمایش‌ها و دستگاه‌های تعبیه‌شده هوشمندی داشته باشند که تبلیغ‌کنندگان می‌توانند از آن برای نمایش تبلیغات استفاده کنند، در حالی که شما در راه کار هستید، چه خواهد شد؟ پاسخ به این سوال‌ها به ما نشان می‌دهد که تبلیغات صوتی و تصویری خودرو راهی موثر برای دستیابی به مردم و ایجاد فروش خواهند شد.

قبل از بازاریابی برای خرید آن را امتحان کنید (Try before you buy marketing)

در آینده بازاریابی محتوای مبتنی بر واقعیت مجازی (VR) توسعه می‌یابد و به جای این که به یک رستوران بروید و دغدغه آن را داشته باشید که ممکن است محیط آن را دوست نداشته باشید می‌توانید احساس کنید که در آنجا هستید بدون این‌که واقعاً به آنجا بروید. به همین خاطر بسیاری از صنایع و بخش‌ها از تجربیات و محتوای مبتنی بر واقعیت مجازی و واقعیت افزوده استفاده می‌کنند تا به مشتریان اجازه دهند قبل از تعهدات مالی و تمام وقت آن را تجربه کنند و سپس برای آن اقدام کنند.

تنوع کانال‌های بازاریابی (Marketing channel diversification)

تنوع‌بخشی، اختیاری نخواهد بود و این تنها واقعیت است. کسب‌وکارها ترکیبی از کانال‌های بازاریابی خواهند داشت که بسیار متنوع‌تر از امروز است. تغییر در تمرکز و طرز فکر وجود خواهد داشت و برندها به جای تمرکز بر پلتفرم تبلیغاتی، تمرکز بیشتری روی تبلیغات از طریق افراد خواهند داشت. اگر به آمیخته بازاریابی بیشتر کسب و کارها و به خصوص SMEها نگاه کنید، متوجه خواهید شد که آنها دو تا سه کانال اصلی تمرکز دارند. شاید آنها در درجه اول تمرکزشان بر تبلیغات فیس بوک یا تبلیغات گوگل باشد ولی آنها از ابتکارات بازاریابی محتوا به عنوان یک کانال ثانویه برای ایجاد فروش استفاده می‌کنند. تا سال 2030، تلاش‌های بازاریابی بسیار پراکنده و متنوع خواهد شد. حتی استارتاپ‌ها و شرکت‌های کوچک و متوسط متوجه خواهند شد که برای رقابت و پیشرفت باید هفت تا ده طرح برای کانال بازاریابی سرمایه‌گذاری کنند. پس برای همگام شدن با رشد و پیشرفت و پیشرو بودن به سمت آینده لازم است که به نکات مهمی توجه کنید که در بخش نهایی به آن اشاره می‌کنیم که به شرح زیرند:

توصیه‌های مهم برای بازاریابی در آینده

روند رشد و پیشرفت در دنیا با سرعت چشمگیری ادامه دارد و در حال حاضر ما از فناوری‌های گوناگون مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی استفاده می‌کنیم. پس با توجه به تحولاتی که در جهان رخ می‌دهد تأثیرگذاری بازاریابی بر قیمت نهایی بیش از هر زمان دیگری مشخص شده است و بازاریابان می‌توانند با مشتریان به روش‌هایی تعامل کنند که قبل از آن هرگز نتوانسته‌اند آن را انجام دهند. پس بازاریابان باید به این موضوع فکر کنند که چه کاری را انجام دهند تا با استراتژی‌ها و تکنولوژی‌های ده سال آینده و خواسته‌های مشتریان آن زمان همگام باشند. به همین خاطر لازم است که به موارد زیر توجه کنید:

فناوی را به صورت همه‌جانبه بپذیرید.

مطالعه اخیر از Futurum Research نشان می‌دهد که تجربه مشتری (CX) در سال 2030 چگونه خواهد بود. پس افراد باید بدانند که سرعت نوآوری پیش بینی شده و پذیرش فناوری همه جانبه است. به عنوان مثال بازاریاب‌ها به‌طور مستمر در تلاش‌اند تا با فناوری‌ها (ابزارهای پوشیدنی، واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR)، یا دستگاه‌ها) همراه باشند و سرعت رشد سریع‌تر ادامه خواهد داشت. پس هشتاد درصد از مردم انتظار دارند تا سال 2030 یک محصول را با پهپاد یا وسیله نقلیه خودران تحویل بگیرند یا  هفتاد و هشت درصد افراد انتظار دارند در دهه آینده از برنامه‌های واقعیت افزوده یا واقعیت مجازی استفاده کنند تا ببینند یک محصول (مبلمان خانه یا تجهیزات محل کار) در تنظیمات نهایی خود چگونه به نظر می‌رسد. به همین خاطر بازاریابان باید خود را به سرعت با شرایط هماهنگ کنند و همراه با تحول دیجیتال دگرگون شوند.

کارآمد باشید.

شما علاوه بر نوآوری باید به این موضوع توجه کنید که چگونه می‌توانید اطمینان حاصل کنید که نیازهای همه مشتریان را به صورت متعادل برآورده می‌کنید؟ پس بر اساس این تحقیق، کسب‌و‌کارها انتظار دارند تا سال 2030 دو سوم مشارکت مشتری توسط ماشین‌های هوشمند انجام شود که این هم یک فرصت عالی و هم یک ریسک بزرگ است به همین خاطر ما باید بین کارایی و همدلی تعادل برقرار کنیم. زیرا بعضی از افراد به فرآیندهای خودکار علاقه دارند (ربات چت) اما برخی افراد تعامل شخصی را دوست دارند پس برقراری تعادل بین آنها یک کار کلیدی است.

وسواس در مورد مشتریان و حفظ حریم خصوصی آنها

مشتری مداری موضوع مهمی است که بازاریابان باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند. زیرا آنها با انبوهی از داده‌ها سر و کار دارند که می‌توانند از آنها برای درک مشتریان خود و کمک به ارائه تجربیات استثنایی استفاده کند. پس وقتی مردم در دادن داده‌های خود به ما اعتماد می‌کنند ما هم باید مراقب نحوه استفاده از آن باشیم. پس در نهایت با توجه به آن چه گفته شد بازاریابان و همه اعضای تیم‌های کسب و کاری باید برنامه‌ریزی دقیق و منظم برای آینده داشته باشند تا بتوانند به موفقیت‌های چشمگیری دست یابند.

تالیف و ترجمه: یاسمن حسینی

منبع:

https://adaptsmedia.com/blog/how-will-digital-marketing-change-in-the-next-10-years/ , how will Digital marketing change in the next 10 years

https://www.marketingmag.com.au/change-makers/what-marketing-will-look-like-in-2030/, what marketing will look like in 2030

https://www.marketingprofs.com/articles/2020/42545/marketing-2030-five-ways-to-survive-and-thrive-over-the-next-10-years, Marketing 2030: Five Ways to Survive and Thrive Over the Next 10 Years

مقالات مرتبط

وضعیت ورودی روندهای بازاریابی در سال 2022

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا