مشاغل متاورس تا سال 2030

تالیف و ترجمه: یاسمن حسینی

همه‌گیری تحول عظیمی را در جهان ایجاد کرد و تمایل به تغییر در همه چیز (روش کار، نحوه ارتباطات و نحوه ادغام زندگی کاری و شخصی) برای همه افراد اجتناب‌ناپذیر شد. پس در حال حاضر، مردم باید خود را برای استفاده از متاورس آماده کنند زیرا این فناوری تغییر زیادی در نحوه کارها ایجاد خواهد کرد و مشاغل جدیدی را نیز به وجود خواهد آورد. در آینده ماهیت متاورس و روش‌هایی که فناوری‌ها در آن گنجانده شدند، گسترش می‌یابند و مشاغلی که نیاز به حضور درون سازمانی داشتند (خدمات مشتری) از راه دور انجام می‌شوند. در ادامه درباره آنها بیشتر صحبت خواهیم کرد.

فرصت‌های شغلی جدید در متاورس

فرصت‌های شغلی جدید در متاورس عبارتند از:

1. دانشمند محقق متاورس (Metaverse research scientist)

وجود یک دانشمند محقق متاورس برای استفاده از این فناوری ضروری است و او نیازمند آگاهی از مجموعه مهارت‌های بسیار گوناگون از جمله مهندسی نرم‌افزار، مهندسی کامپیوتر، توسعه بازی، علم داده، یادگیری ماشین، بینایی کامپیوتر، یادگیری عمیق و مهندسی کلان داده است. پس دانشمندان تحقیقاتی متاورس باید چیزی شبیه به تئوری از همه چیز بسازند که در آن کل جهان به صورت دیجیتالی قابل مشاهده و عملی باشد این معماری شالوده‌ای خواهد بود که تمام موارد استفاده دیگر بر بستر آن ساخته خواهد شد که می‌تواند بازی‌ها، تبلیغات، کنترل کیفیت در کارخانه‌ها و غیره را شامل شود. به همین خاطر متقاضیان باید بتوانند نمونه‌های اولیه را با استفاده از فناوری در تلاقی الگوریتم‌های بینایی کامپیوتری برای عکاسی محاسباتی سه‌بعدی، رندر عصبی، بازسازی صحنه، تصویربرداری محاسباتی، کیلومترشماری بصری- اینرسی، تخمین حالت، ترکیب حسگر و نقشه‌برداری و محلی‌سازی آن را بسازند، سپس مقیاس کنند تا آن نمونه‌های اولیه با گذشت زمان بزرگتر شوند.

2.برنامه‌ریز متاورس (Metaverse Planner)

همانطور که مدیران عامل یک چشم‌انداز و استراتژی برای ایجاد و رشد درآمدهای آینده کسب‌وکار خود تعیین می‌کنند، برنامه‌ریز هم باید مجموعه‌ای استراتژیک از فرصت‌ها را از اثبات مفهوم تا اجرای فرآیند آزمایشی و استقرار را هدایت کند. این به معنای شناسایی فرصت‌های بازار، ایجاد موارد تجاری، تأثیرگذاری بر نقشه‌های راه مهندسی، توسعه معیارهای کلیدی و غیره است. پس سال‌ها تجربه مدیریتی، آگاهی از دانش بازاریابی HW/SW/SaaS/PaaS و مدل‌های کسب و کار و داشتن ذهنیت کارآفرینی عالی شما را تبدیل به برنامه‌ریز متاورس می‌کند.

3.توسعه دهنده اکوسیستم (Ecosystem developer)

متاورس به خودی خود به وجود نمی‌آید. یک اکوسیستم کامل باید در اطراف آن ساخته شود که نیازمند حسگرها، پردازنده‌ها، پردازنده‌های گرافیکی، فرآیندهای KYC، حوزه‌های داده، تولید برق سبز، محاسبات لبه، قوانین و غیره است. از آن جایی که مقررات جهان پیچیده است و دیجیتالی کردن بیشتر آن، کار آسانی نخواهد بود. به همین خاطر لازم است که توسعه دهنده اکوسیستم مسئول هماهنگی شرکا و دولت‌ها باشد تا اطمینان حاصل شود که عملکردهای مختلف ایجاد شده در مقیاس بزرگ امکان پذیر است. علاوه بر آن، آنها برای سرمایه‌گذاری‌های دولتی در زیرساخت‌ها فشار خواهند آورد و جوامع بزرگی از افراد را تشویق به فعالیت خواهند کرد. پس یکی از موضوع‌های کلیدی که آنها باید روی آن تمرکز کنند، قابلیت همکاری است تا اطمینان حاصل شود که مشتری متاورس می‌تواند از آیتم‌های مجازی خود در تجربیات مختلف استفاده کند. امّا سایر تلاش‌های او مربوط به مؤسسات مالی خواهد بود که وی باید از فناوری‌های دفتر کل توزیع شده و قراردادهای هوشمند برای مبادله کالاها و خدمات در این پلتفرم حمایت کند. ضمنا، توسعه‌دهنده اکوسیستم وظیفه بزرگ‌سازی و زنده‌کردن امکانات متاورس را بر عهده خواهد داشت و حصول اطمینان از وجود زیرساخت برای فعال کردن فناوری و کاربران آن برای همکاری مستلزم تلاش‌های ارتباطی قوی و درک دقیق صنعت XR است زیرا توسعه‌دهنده اکوسیستم موظف است دولت را متقاعد کند تا عملکردهای متاورس مختلف را مقیاس‌بندی کند.

4.مدیر ایمنی متاورس (Metaverse safety manager)

مسائل مربوط به حریم خصوصی همیشه در فضای اینترنت مطرح بوده است. پس تامین امنیت یک عنصر کلیدی در میزان راحتی زندگی و کار در متاورس خواهد بود، بنابراین این شغلی است که تقاضای زیادی خواهد داشت زیرا در دنیای پیچیده متاورس، امنیت در دستان مدیر ایمنی خواهد بود. پس ما به افرادی نیاز داریم که بتوانند بر کل مراحل طراحی، اعتبارسنجی و تولید انبوه نظارت کنند تا مطمئن شوند دنیای دیجیتال ایمن است و الزامات ایمنی نظارتی قابل اجرا را برآورده می‌کند یا از آن فراتر می رود. بدیهی است که همه اینها باید بدون تاثیر بر عملکرد یا طراحی پیشرفته انجام شود. پس او باید دارای مدرک مهندسی و تجربه الکترونیک مصرف کننده و تولید باشد.

5.مسئول امنیت سایبری متاورس (Metaverse Cyber-Security)

متاورس هدف مناسبی برای حملات سایبری و کلاهبرداری است که شامل آواتارهای هک شده، سرقت NFT، نشت داده‌های بیومتریک یا فیزیولوژیکی، هدست‌های هک شده و غیره‌ست. احتمالات برای اشتباه شدن چیزها نیز تقریباً بی‌شمارست. به همین دلیل است که ما به کارشناسان امنیت سایبری متاورس نیاز داریم. افرادی که حملات را در زمان واقعی مسدود می‌کنند و اطمینان حاصل می‌کنند که قوانین و پروتکل‌ها بازنگری و اصلاح می‌شوند و شاید حتی اختراع شوند تا تمام خطرات متاورس را در بر بگیرند. پس مسئله مهم زمان است که نقض‌های مجازی به پرونده‌های دادگاه در دنیای واقعی تبدیل شوند. اگر دارای پیشینه‌ای در زمینه امنیت سایبری معمولی و یا مدرک حقوق با تمایلات فنی هستید، می‌توانید به یک متخصص امنیت سایبری متاورس تبدیل شوید.

6.سازنده سخت‌افزار متاورس (Metaverse hardware creator)

چشم‌انداز متاورس به همان اندازه که بر کدنویسی هوشمندانه متکی‌ست به سخت افزار نیز وابسته است. هدست، دوربین و حسگر ابزارهای جدیدی هستند که همه ما باید به تدریج از آنها استفاده کنیم و با آنها سازگار شویم و کسی باید آنها را بسازد. پس تمام این سخت‌افزارها که برای ایجاد یک دنیای کاملا دیجیتالی که با دنیای فیزیکی در هم تنیده شده مورد نیازست و گران و پیچیده است به مهارت یک سازنده سخت‌افزار متاورس نیاز دارد که باید آن را مونتاژ کند و آن را با پیچیده‌تر شدن متاورس آن تطبیق دهد. در حال حاضر بهترین سنسورها برای عملیات صنعتی و صنعت خودرو ساخته شده است. اینها صنایعی هستند که سرمایه هنگفتی دارند. بنابراین، به عنوان یک چالش اضافی، هرکسی که سخت‌افزار متاورس را می‌سازد باید مطمئن شود که می‌تواند آن را ارزان و ایمن بسازد تا این فناوری تنها بازیچه ثروتمندان نشود. پس یک سازنده حسگر باید کارخانه‌ای داشته باشید که بتواند لوازم الکترونیکی مصرفی پیچیده را تولید کند.

7. داستان سرای متاورس (Metaverse Storyteller)

از آنجایی که اقتصاد تجربه و مفهوم گیمیفیکیشن با قدرت به مسیر خود ادامه می‌دهد، منطقی است که از تجربه واقعیت توسعه یافته خود بخواهیم داستان‌های عالی داشته باشیم که بتوان از آن درس‌های بزرگی آموخت. اینجاست که Metaverse Storyteller وارد می‌شود. این شخص مسئول طراحی ماموریت‌های همه جانبه برای کاربران برای کشف متاورس، سناریوهای آموزشی، فرصت‌های بازاریابی دشوار در قالب روایت‌هایی برای شرکت‌ها، جلسات روانشناسی و غیره خواهد بود. پس اگر می‌خواهید یک داستان‌سرای متاورس شوید نیاز به فراگیری علم ادبیات و آگاهی از بازاریابی دارید. بعد از آن بهتر است کار خود را در یک شرکت بازی شروع کنید و سپس فعالیت‌تان را به حضور در یک شرکت فناوری تغییر دهید.

8.سازنده جهان (World builder)

کار یک سازنده جهان در متاورس شبیه توسعه‌دهنده بازی‌های ویدیویی‌ست امّا با مسئولیت‌های مبهم‌تر و احتمالاً پرمخاطره‌تر خواهد بود. تفکر آینده در اینجا کلیدی است همانطور که در نظر گرفتن تأثیرات اجتماعی آنچه در این جهان‌های ساخته شده ممکن است، انجام شود. سازندگان جهان باید آینده‌نگر باشند، زیرا بسیاری از آنچه که در رویای آنهاست هنوز در قالب یک فناوری یا یک راه حل محصول وجود نخواهد داشت. برای انجام این کار باید نیمی جنگجو و شاعر و نیمی طراح گرافیک باشید. البته خوب بودن در مهارتهای شخصی هم ضرری ندارد.

9.مسدودکننده‌های تبلیغاتی (Ad-blockers)

شما به‌عنوان فرد مجازی و واقعی در فضاهای نزدیک خود حرکت می‌کنید و تبلیغ‌کنندگان می‌توانند شما را هدف قرار دهند امّا مسدودکننده‌های تبلیغات متاورس به خنثی کردن این مزاحمت‌ها کمک خواهند کرد. اگر دانش اولیه در زمینه کدنویسی و دسترسی به کد منبع متاورس داشته باشید می‌توانید به یک متخصص مسدود کردن تبلیغات تبدیل شوید.

10.پزشکان متا انسان (Metahuman doctors)

در تئوری، داده‌های بیومتریک و فیزیولوژیکی ما به آواتارهای ما گره می‌خورد و این امکان را فراهم می‌کند که متخصصان پزشکی با ترکیب علوم دیجیتال بتوانند آزمایش‌های درمان‌های بالقوه را تشخیص و انجام دهند.

11.معماران ساخت متاورس (Metaverse construct architects)

کنش متقابل و تحرک کلیدی برای فراوجه است و سازه‌ها که شامل هر چیزی از یک مکان، شی یا تجربه هستند باید توسعه یابند تا فراوجه به واقعیت تبدیل شود.

12.مدیران رویداد متاورس (Metaverse event directors)

رویدادهایی مانند نمایشگاه‌ها، کنسرت‌ها و موزه‌ها قبلاً با نتایج و مشارکت عالی از طریق محیط‌های بازی مانند Fortnite برگزار شده‌اند و در متاورس به رشد خود ادامه خواهند داد. پس مدیران رویدادی که به طور خاص این واقعیت جدید تجربه رویداد را درک می‌کنند در آینده با متقاضیان زیادی روبروخواهند شد.

13.طراحان لباس آواتار (Avatar clothing designers)

با توجه به این که ما می‌توانیم به عنوان آواتار در آنجا حضور داشته باشیم و همانند دنیای واقعی خود به تجارت خود ادامه دهیم. پس برای پوشش مناسب به طراحان لباس آواتار نیازمندیم.

14. شکارچیان داده (Data bounty hunters)

از آنجایی که داده‌های متاورس همه چیز هستند و شما می‌خواهید مطمئن شوید که مالکیت همه داده‌های خود را دارید در این حالت فضای روشنی برای شکارچیان داده وجود دارد که تخصص قانونی و داده‌کاوی لازم را خواهند داشت.

در نهایت، لازم است که بدانید همه چیز یک مرتبه اتفاق نمی‌افتد زیرا متاورس برای کار کردن به فناوری‌ها، پروتکل‌ها، شرکت‌ها، نوآوری‌ها و اکتشافات جدید بیشماری نیاز دارد و طبق تعریف، افراد زیادی مورد نیاز است تا مشاغل فراوانی را انجام دهند تا به اهداف بزرگ خود نزدیک شوند. پس آینده در دست متخصصان تکنولوژی‌های مدرن است.

تالیف و ترجمه: یاسمن حسینی

منابع:

  1. https://www.adeccogroup.com/future-of-work/latest-insights/11-metaverse-jobs-that-will-exist-by-2030/, 11 metaverse jobs that will exist by 2030
  2. https://cult.honeypot.io/reads/10-metaverse-jobs-that-will-exist-by-2030/, 10 Metaverse Jobs That Will Exist by 2030

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا