برندهای دیجیتال برای تمایز چه می‌کنند

بهینه‌کردن عملکرد بازاریابی دیجیتال خود را از برندهای موفق بیاموزید

تالیف و ترجمه: یاسمن حسینی

با وجود تحولات مهم اقتصادی و تاثیر آنها بر تغییر مداوم احساسات مشتری بهترین برندهای دیجیتالی به استانداردهای برتری خود در بازار دست پیدا می‌کنند. مت موروت، تحلیلگر مدیر بازاریابی گارتنر که از مشتریان در صنعت خرده‌فروشی با بینش و راهنمایی در مورد موضوعات مختلف اعم از بازاریابی، استراتژی تا روندهای دیجیتال و بهترین شیوه‌های کانال بازاریابی، پشتیبانی می‌کند، می‌گوید: ((درک کاری که این برندها در مجموع بهتر از همتایان خود انجام می‌دهند، می‌تواند به CMOها کمک کند تا نقشه‌های راه را توسعه دهند و بهترین شیوه‌ها را برای بهبود بلوغ دیجیتالی برندهای خود به کار گیرند)).

در ادامه قصد داریم به سه عامل کلیدی که برندهای دیجیتال پیشرو را متمایز می‌کند، اشاره کنیم.

سه عامل کلیدی متمایز کننده برندهای دیجیتال پیشرو

هر سال، گارتنر از شاخص IQ دیجیتال برای اندازه‌گیری عملکرد بازاریابی دیجیتال برندها استفاده می‌کند تا استعداد و بلوغ‌شان را نسبت به همتایان‌شان تعیین کند. امّا از 1402 برند فهرست‌شده، تنها 3 % به عنوان نابغه رتبه‌بندی شدند. برندهای نابغه امسال نقشه راهی را برای برندهایی که هدف‌شان برنده‌شدن است ارائه نمودند که شامل موارد زیر است:

شماره 1: آنها آگاهی کامل به انجام سریع یا آهسته برای اجرای کار خود دارند.

برندهای نابغه به جای این که فقط بر یک رویکرد هوشمندانه و مبتنی بر تبلیغات برای جلب توجه مخاطبان تمرکز کنند یا این که یک استراتژی محتوایی با تغییرات آهسته و بلندمدت داشته باشند به خوبی می‌دانند که چه زمانی باید هر دو را انجام دهند. به دو استراتژی مهم توجه کنید:

  • سرعت، کلید موفقیت برای تبلیغات جستجوی گوگل و سایر کمپین‌های رسانه‌ای است. پس ضروری است علایق پرطرفدار مخاطبان خود را قبل از رقبا کشف و تبلیغات را مطابق با آن تنظیم کنید. این کار میزان کارایی را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود که نابغه‌ها نسبت به همتایان خود در صنعت به سطح بالاتری از ترافیک به ازای هر نمایش آگهی ارائه شده دست پیدا کنند.
  • برندهای برتر استراتژی‌های محتوای خود را تقسیم می‌کنند. آنها تیم‌ها و فرآیندهایی ایجاد می‌کنند که از تولید محتوای آهسته و سریع پشتیبانی می‌کند. این به آنها کمک می‌کند تا در موضوعات پرطرفدار دیده شوند و در عین حال اعتبار بلندمدتی ایجاد کنند.

شماره 2: اولویت مهم آنها کسب اطلاعات از مشتری است.

اطلاعات مشتریان ارزشمندترین دارایی برای سازمانهای موفق‌اند و آنهایی که نسبت به این موضوع بی‌تفاوت‌اند بهترین فرصتها را از دست می‌دهند. برای این کار لازم است که شما کارهای زیر را انجام دهید:

  • شما باید به وضوح بیان کنید که چگونه از داده‌های مشتریان به نفع آنها استفاده می‌کنید. زیرا مشتریان زمانی داده‌های خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند که به آنها در انجام یک کار خاص کمک کند یا توضیح معقولی در مورد این‌ که چگونه انجام آن کار در آینده به آنها کمک می‌کند به ایشان داده شود.
  • محتوای دروازه‌ای با ارزش بالا تولید کنید که برای او ارزش به اشتراک‌گذاری اطلاعات شخصیش را داشته باشد.
  • ضمنا برای کمک به رفع مشکلات رایج و افزایش اعتمادسازی در مشتری سعی کنید که سرمایه‌گذاری قوی روی ابزارهای تعاملی مانند تجسم‌کننده‌های محصول انجام دهید. اینها به مشتریان کمک می‌کند تا درک بهتری از این موضوع پیدا کنند که چگونه به اهداف خود می‌رسند؟

شماره 3: آنها سفرهای مشتری را برای بخش‌های کلیدی هماهنگ می‌کنند.

%67 از رهبران بازاریابی معتقدند که مدیریت سفرهای مشتری نسبت به چند سال پیش سخت‌تر شده‌است. پس برای موفقیت باید تلاش خود را بر روی مهمترین نقاط تماس در طول سفر خرید متمرکز کنید و لازم است که به صورت زیر عمل نمایید:

  • تنظیم سفرها را مطابق با نیازهای مخاطب انجام دهید. زیرا برخی از بازدیدکنندگان ممکن است فقط در حال جمع‌آوری اطلاعات باشند، امّا هدف برخی از افراد مقایسه محصولات با یکدیگر است ولی بعضی از آنها تمایل به خرید دارند. به همین دلیل برای جلب رضایت آنها در هر سفر لحظات متمایزی ایجاد کنید تا هر یک از آنها به اهداف مورد نظرشان برسند.
    • برای ساده‌سازی سفر مشتری تلاش کنید تا او مراحل بعدی را با پیوندهای مختلف در طیف وسیعی از صفحات و کانال‌های مختلف به آسانی انجام دهد. به عنوان مثال، بهترین برندهای B2B اطلاعاتی را در اختیار مشتریان بالقوه قرار می‌دهند تا از تعداد فزاینده‌ای از خریدارانی که تجربه‌ای بدون تکرار را ترجیح می‌دهند، حمایت کنند.
    • پشتیبانی از مخاطب را در سفر مشتری با استفاده از ابزارهای واقعیت مجازی، رزروهای قرار مجازی، پشتیبانی مشاور در زمان واقعی و تشخیص تعاملی انجام دهید تا با شناسایی مشکلات و پاسخگویی به ابهامات مشتری شرایطی را برای او فراهم نمایید تا با بهترین انتخاب، رضایت خاطر او جلب شود.

پس با توجه به آن چه بیان شد عامل متمایزکننده برندهای موفق با سایرین داشتن استراتژی مناسب، استفاده صحیح و هوشمندانه از فناوری‌های نوین، دانش فنی، تجهیزات و غیره است که آنها را تبدیل به رهبران بازار کرده‌است. ضمنا تفاوت و تمایز در ارائه محصول، اجرای استراتژی‌های تبلیغات و بازاریابی و فروش و غیره باعث افزایش جلب توجه مخاطبان به آنها و رشد میزان تبلیغات دهان به دهان مشتریان می‌شود که ناشی از رضایت افراد است و سود فراوانی را برای برندهای موفق به ارمغان می‌آورد و سبب تحقق اهداف کوتاه مدت و بلند مدت آنها می‌شود و چشم‌انداز روشنی را برای آینده آنها ترسیم می‌کند.

تالیف و ترجمه: یاسمن حسینی

منبع:

https://www.gartner.com/en/articles/what-the-best-digital-brands-do-differently, what the best digital brands do differently

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا