برترین روندهای بازاریابی در سال 2024

تالیف و ترجمه: یاسمن حسینی

توجه به روندهای خرد و کلان به بازاریابان کمک می‌کند تا با در نظر گرفتن خود به عنوان بخشی از سفر رشد برند به این موضوع فکر کنند که چگونه قادرند اعمال‌شان را با اهداف‌شان تطبیق دهند تا به هدف مورد نظرشان برسند. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی بینش و رفتار، اثر فرهنگ بر توسعه و انتشار داده‌ها و روندهای کلیدی بازاریابی که قرار است چشم‌انداز سال بعد را شکل دهند و توسط اعضای شورای ارتباطات فوربس مورد بررسی قرار گرفتند، بپردازیم. زیرا درک این روندها برای کسب‌وکارهایی که به دنبال بقا و حضور در دنیای رقابت هستند، بسیار مهم است.

مقدمه

طبق گزارش Kantar’s Media Reactions 2023، 67 درصد از بازاریابان نسبت به امکانات هوش مصنوعی مولد (Gen AI) خوش‌بین هستند. این خوش‌بینی نشان‌دهنده پذیرش سریع و هیجان‌انگیز فناوری جدید است. این صنعت در حال بررسی فرصت‌هایی برای استفاده از هوش مصنوعی برای ایجاد کارایی در توسعه و شخصی‌سازی خلاقانه و نوآوری در مقیاس مورد نظر است. ضمنا ما شاهدیم که بازاریاب‌ها و آژانس‌ها با ایجاد مفاهیم بصری بیشتر برای بهره‌مندی از بحث‌ها، القای انگیزه‌های جدید در مرحله ایده‌پردازی و همچنین کمک به ساخت خطوط داستانی از هوش مصنوعی مولد استفاده می‌کنند. پس در سال 2024 هوش مصنوعی فرصت‌های بیشتری برای مقیاس، کارایی و خلاقیت ارائه خواهد کرد و محتوای بیشتری برای رقابت و جلب توجه مخاطبان وجود خواهد داشت و در این چشم‌انداز، نیاز به درک اثربخشی محتوای خلاقانه بیشتر خواهد شد.

علاوه بر آن، بازاریابان از فرهنگ پیروی می‌کنند تا بتوانند با زبانی متناسب با هنجارها و آرزوهای مصرف‌کنندگان با آنها ارتباط برقرار کنند زیرا موفقیت زمانی حاصل می‌شود که بازاریابی با فرهنگ همسو باشد. ضمنا با توجه به اهمیت تبلیغات، مصرف‌کنندگان محتواهای اینفلوئنسری کانال‌های آنلاین را ترجیح می‌دهند و بازاریابان نیز متوجه شدند که توجه، لایه‌ای است و اندازه‌گیری نیازهای مخاطب فراتر از قابلیت مشاهده است. پس بر اساس Kantar Media Reactions 2023، 62 درصد از بازاریابان معیارهای مشاهده رفتاری (مثل زمان مشاهده شده) را به عنوان شاخص مشخص برای اندازه‌گیری توجه در نظر می‌گیرند. زیرا بازاریابان به وضوح احساس می‌کنند که این معیارها برای درک نحوه عملکرد یک تبلیغ پس از راه‌اندازی قابل قبول هستند. امّا ما علاوه بر این‌ها شاهد گرایش به سمت به دست آوردن درک عمیق از کیفیت توجه خلاقانه مصرف‌کنندگان هستیم که در اینجا تکنیک‌های کدگذاری چهره و ردیابی چشم بسیار کمک‌کننده است. با این حال، جای تعجب نیست که استفاده از پیش‌بینی‌های توجه مبتنی بر هوش مصنوعی افزایش خواهد یافت. زیرا آنها قرار است نقش بیشتری را در سال 2024 ایفا کنند و به بازاریابان اجازه می‌دهند توجه را در مقیاس برای تبلیغات دیجیتال اندازه‌گیری کنند.

علاوه بر این‌ها ما در سال 2024 شاهد تغییر به سمت نوآوری پایدار، ارتباطات فراگیر و روابط عمومی استراتژیک برای تقویت اعتماد هستیم. این شامل ایجاد تعادل در توسعه بلندمدت برند با بازاریابی محصول و معیارهای کوتاه مدت است. زیرا مصرف‌کنندگان به طور فزاینده‌ای به دنبال شرکت‌هایی هستند که در راه‌حل‌های زیست محیطی و اجتماعی مشارکت داشته باشند. ضمنا بر اساس داده‌هایKantar’s Brands 2023، برندهایی که نوآور تلقی می‌شوند سه برابر بیشتر از برندهایی که خلاق نیستند، رشد می‌کنند. پس ویژگی‌های مشترک برندهایی که از طریق نوآوری به مزیت رقابتی دست یافتند شامل مشتری محور بودن، ساختن نوآوری‌های خود بر پایه برندهای قوی، تفکر شکل دادن آینده گروه خود و پیشرو بودن در زمینه پایداری و اجرای آن از طریق آزمایش و یادگیری است. پس برای شرکت‌هایی که به دنبال پیشرفت در سال 2024 و پس از آن هستند جلوتر بودن از منحنی بازاریابی ضروری است. از آنجایی که فناوری نحوه عملکرد بازاریابان را تغییر می‌دهد، مهم است که افراد از آخرین نوآوری‌ها مطلع باشند تا بتوانند در سال آینده به طور موثر با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند. به همین خاطر ما به دلیل اهمیت موضوع در بخش بعدی به بررسی روندهای کلیدی بازاریابی که قرار است چشم‌انداز سال 2024 را شکل دهند و توسط اعضای شورای ارتباطات فوربس انجام شدند، می‌پردازیم که به شرح زیر است.

شانزده روند اصلی بازاریابی که در سال 2024 باید به آنها توجه کرد

آگاهی از روندهای بازاریابی تصویر واضحی از آینده در اختیار ما قرار می‌دهد که شامل موارد زیر است:

غیرقابل پیش‌بینی بودن

در عصر هوش مصنوعی افزایش غیرقابل پیش‌بینی بودن تنها روندی است که می‌توان با اطمینان درباره آن صحبت کرد. به خاطر آن که اعتماد و شفافیت در مرکز توجه قرار خواهد گرفت برندها نیز هنگام تصمیم‌گیری باید به این موضوع توجه کنند که برای تبلیغات موفق چه چیزی را انتخاب کنند؟ علاوه بر آن، با وجود جدی بودن اکثر محتواهای در دسترس در سال 2024 آنها باید پاسخگوی نیاز مخاطبان به ارائه مطالب شوخ طبعانه نیز باشند تا با ایجاد حس متفاوت در آنها سبب همراهی و وفاداری طولانی مدت مشتریان‌شان شوند.

بازاریابی خلاق

روند تخصیص بودجه‌های بازاریابی کلان به بازاریابی خلاق همانند سال‌های گذشته در سال 2024 نیز ادامه خواهد داشت زیرا اندازه‌گیری کانال‌ها قوی‌تر می‌شود و بازاریابان می‌توانند سرمایه‌گذاری‌های هدفمندتری داشته باشند و این برای سازندگان خرده‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های بزرگ جدید بسیار کمک‌کننده خواهد بود. زیرا آنها به مدیریت کالاها و خدمات برای مصرف‌کنندگان ادامه می‌دهند و پلتفرم‌ها به طور فزاینده‌ای سهولت در انجام کارها را در اولویت قرار می‌دهند.

گرایش به علم بازاریابی نوین

در سال 2024، بازاریابان متوجه ناکافی بودن بازاریابی کلاسیک در تدوین استراتژی ورود به بازار شدند و این راه را برای علم بازاریابی نوین هموار کرد. رویکردی جدید که بر ترکیب داده‌های GTM و هوش مصنوعی (Google Tag Manager ابزار رایگانی که به افراد امکان می‌دهد برچسب‌های بازاریابی را بدون تغییر کد وب سایت نصب، ذخیره و مدیریت کنند. تگ‌های بازاریابی قطعه‌های کوچکی از کد هستند که اقدامات کاربر را ردیابی می‌کنند و داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنند)، استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین برای درک مکانیک GTM، ایجاد پیشرفت‌های حیاتی و بهینه‌سازی موتور بازاریابی برای رشد متمرکز است.

نقش پررنگ کارکنان به عنوان تأثیرگذاران ضروری بر برندها

تأثیرگذاری زیاد از افرادی ناشی می‌شود که داستان‌های جذاب و واقعی را به اشتراک می‌گذارند. در نتیجه، شاهد آن خواهیم بود که برندهای B2C بیشتری از نفوذ کارمندان خود استفاده می‌کنند تا اعتماد مصرف‌کننده را از طریق دیدگاه‌های منحصربه‌فرد کارمندان خود و حمایت واقعی از برندشان به دست ‌آورند.

کاهش تیم‌های محتوای داخلی و UGC در حال توسعه

در سال 2023، شاهد کاهش شدید در تیم‌های محتوای داخلی B2B بودیم. محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) هم که زمانی یکی از پایه‌های اصلی B2C بود توسط کاربران متخصص مانند LinkedIn به محتوای نوشتاری تبدیل شد تا تلاش‌های تیم‌های محتوای ضعیف‌تر را تقویت کند و تغییری که هوش مصنوعی به طور فزاینده‌ای فعال کرده است در سال 2024 ادامه خواهد داشت.

تمرکز بر برندسازی و آگاهی از برند

بازاریابان موفق بر برندسازی و آگاهی از برند تمرکز می‌کنند در حالی که بازاریابی مبتنی بر داده، هوش مصنوعی و سایر ابزارهای تکنولوژی‌های بازاریابی (مارتک) به ارائه ارزش ادامه می‌دهد. زیرا مصرف‌کنندگان جذب استراتژی‌های برندهای خوب می‌شوند. پس افراد باید بدانند که قرار دادن نام تجاری خود در مقابل مخاطبان هدف هرگز به این اندازه حیاتی نبوده است. امّا همیشه لازم است که اشخاص تعادل را برقرار کنند و مراقب باشند که آن قدر جذب فناوری‌های نوظهور نشوند که روش‌های اثبات شده را کنار بگذارند.

شخصی‌سازی برای مشتری محوری

در سال 2024 برندهایی که مشتریان خود را با پیام‌های نامربوط بمباران می‌کنند خطر از دست دادن آنها را برای مادام‌العمر دارند. پس شخصی‌سازی و مرتبط بودن باید استراتژی هر بازاریاب در طول سال جدید باشد و هوش مصنوعی بازاریابی می‌تواند به دستیابی به این سطح از مشتری محوری کمک کند.

توجه به کیفیت بیش از کمیت

در سال 2024 در هر صنعتی، تولید محتوای به یاد ماندنی و خلاقانه و جلب توجه با تبلیغات، ایمیل‌ها و وب سایت‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. این نه تنها توجه را به تقاضا مرتبط می‌کند بلکه تولید سرنخ را نیز با هماهنگ کردن پیام‌های برند با نیازهای خریدار فراهم می‌کند زیرا بازاریابی آینده برای انسان‌هاست.

سرمایه‌گذاری در نقاط تماس آفلاین و ایجاد تجربیات ملموس

یک روند قابل توجه برای بازاریابان در آینده دور شدن از خستگی دیجیتال و پرورش تجربیات انسانی و ملموس خواهد بود. برندها به طور فزاینده‌ای در ایجاد نقاط تماس آفلاین سرمایه‌گذاری خواهند کرد که در سطح شخصی با مشتریان انجام می‌شود که کالاها و رویدادهای برندها نقشی اساسی در این استراتژی دارند و به ایجاد ارتباط‌های عمیق و لحظات به یاد ماندنی کمک می‌کنند.

استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به عنوان کالا

افزایش استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی منجر به افزایش حضور آنها به عنوان کالا در بیشتر صنایع خواهد شد. پس اگر ما برای به کارگیری از آن آماده نباشیم، ممکن است در سال 2024 برای سفارشی‌سازی، شخصی‌سازی، نوآوری، تولید محتوا و غیره با مشکل مواجه شویم.

انتشار بی حد و مرز محتوای غیرشخصی

با هوش مصنوعی، حجم کلانی از محتوای غیرشخصی منتشر می‌شود امّا بازاریابان نباید تولید محتوای ارگانیک و شخصی و افزایش استفاده از ویدیو را از دست بدهند. زیرا در آینده ویدیوهای کوتاه، پخش زنده و محتوای تعاملی اهمیت فزاینده‌ای در بازاریابی ویدیویی خواهد داشت و شرکت‌هایی که به طور موثر از این روندها استفاده می‌کنند دارای مزیت رقابتی خواهند بود و می‌توانند پیام‌های برند خود را به صورت جذاب و پویا به اشتراک بگذارند.

ظهور میکرو اینفلوئنسرها

از میکرو اینفلوئنسرها در صنعت و جامعه خود استفاده کنید. آنها برای برندها بسیار مقرون به صرفه هستند و می‌توانند به همان اندازه اینفلوئنسرها و حتی بیشتر از آنها موثر باشند زیرا با شما در ارتباطند و دنبال‌کنندگان وفاداری دارند. روی همکاری با آنها سرمایه‌گذاری کنید تا ببینید که آنها چگونه دسترسی شما به دیگران را گسترش می‌دهند.

هدفمندی

بازاریابی بیش از هر زمان دیگری باید استراتژیک و کارآمد باشد. هدفمندی به این معنی است که هر اقدامی هدفی دارد که با نیازهای مخاطب همسو است و می‌تواند با تأثیرگذاری مرتبط باشد.

یکپارچه‌سازی CGI و ادغام فناوری‌های همه‌جانبه (AR – VR )

امسال شاهد ادغام CGI در تبلیغات خارج از خانه خواهیم بود. CGI (تصویرسازی کامپیوتری) در واقع فناوری تولید تصاویر، انیمیشن‌ها و گرافیک‌های واقع‌گرایانه با استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتری است. ما با دسترسی بیشتر به فناوری CGI شاهد افزایش کمپین‌های خلاقانه خواهیم بود که مرزهای بین واقعیت و تخیل را محو می‌کند. علاوه بر اینها فناوری‌های همه‌جانبه مانند AR و VR می‌توانند به ایجاد داستان‌گویی همه‌جانبه برند و راه‌های تعامل با مصرف‌کننده کمک کنند. در سال 2024، این فناوری‌ها با تلاش‌های بازاریابی استراتژیک به صورت عمیق ادغام می‌شوند و خرده‌فروشان الکترونیکی می‌توانند ارزش برند و تجربه مشتری خود را با ارائه تجربیات آزمایشی مجازی بهبود دهند.

تمرکز بر تأثیر فناوری و داده

در سال 2024 بازاریابان باید توجه ویژه‌ای به تولید محتوا از طریق هوش مصنوعی مولد، شخصی‌سازی سفر کاربر از طریق داده‌ها و هوش مصنوعی، اندازه‌گیری کمپین و بازگشت هزینه‌های تبلیغاتی و همچنین تأثیر میکرو اینفلوئنسرها و محتوای تولید شده توسط کاربر داشته باشند. ادغام هوش مصنوعی با بازاریابی، نحوه تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، شخصی‌سازی تجربیات مشتری و بهینه سازی کمپین‌ها را تغییر می‌دهد. به عنوان مثال چت ربات‌ها و برنامه‌های پیام‌ رسانی مبتنی بر هوش مصنوعی با ارائه تجربه‌های شخصی و راه‌حل‌های فوری، تعامل‌های مشتریان را متحول می‌کنند که به ایجاد ارتباط‌های معتبر با مشتری‌ها منجر می‌شود. در سال 2024 ابزارهای بازاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی مانند ربات‌های گفتگو، بهینه‌سازی جستجوی صوتی و تجزیه‌وتحلیل پیش‌بینی‌کننده گسترده‌تر خواهند شد.

حریم خصوصی و حفاظت از داده‌ها

از آنجایی که حریم خصوصی داده‌ها تحت نظارت بیشتر قرار می‌گیرد مشاغل باید اعتماد مصرف‌کننده و حفاظت از داده‌ها را در اولویت قرار دهند. تا سال 2024 شرکت‌هایی که شیوه‌های قوی حفظ حریم خصوصی داده‌ها و سیاست‌های شفاف داده را اتخاذ می‌کنند مزیت رقابتی به دست خواهند آورد. برای کسب‌وکارها اجرای روش‌های جمع‌آوری و ذخیره‌سازی داده‌های ایمن، کسب رضایت و پیروی از قوانین حفظ حریم خصوصی برای حفظ اعتماد و وفاداری مشتری ضروری است.پس همانطور که مصرف کنندگان در مورد نحوه استفاده از داده‌های‌شان هوشیارتر می‌شوند مشاغلی که تعهد ثابت خود را به حفاظت از اطلاعات شخصی نشان می‌دهند نه تنها پیچیدگی‌های حریم خصوصی داده‌ها را بررسی می‌کنند بلکه شهرت خود را به عنوان نگهبانان قابل اعتماد داده‌های مشتریان تقویت می‌کنند. در نهایت باید به این موضوع توجه داشته باشیم که چشم‌انداز بازاریابی به دلیل عوامل زیادی مانند پیشرفت‌های تکنولوژیکی، تغییر رفتار مصرف‌کنندگان، تغییرات نظارتی و غیره همواره در حال تحول است به همین دلیل همگام بودن با این روندها بسیار مهم است و درک آخرین پیشرفت‌ها به ما کمک می‌کند تا استراتژی‌های مؤثری را برای تقویت توسعه کسب‌وکار و افزایش ارزش برندمان تدوین کنیم که برای مرتبط بودن و رقابتی ماندن در بازار همیشه در حال تغییر امروز ضروری است.

تالیف و ترجمه: یاسمن حسینی

منابع:

https://www.kantar.com/campaigns/marketing-trends-2024, marketing trends 2024

https://www.forbes.com/sites/forbescommunicationscouncil/2024/01/04/15-key-marketing-trends-to-watch-for-in-2024/?sh=31f940b63b4f, 15 Key Marketing Trends to Watch for in 2024

https://www.forbes.com/sites/forbesbusinessdevelopmentcouncil/2023/12/18/10-marketing-trends-that-will-dominate-in-2024/?sh=62fea87f3586, 10 Marketing Trends That Will Dominate In 2024

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا