روانشناسی برند برای افزایش وفاداری به برند

چگونه کسب‌وکارهای کوچک با استفاده از روانشناسی برند می‌توانند وفاداری به برند خود را افزایش دهند؟

تالیف و ترجمه: یاسمن حسینی

اکثر افراد برای جلوگیری از اشتباه، تمرکز زیادی بر خرید و تصمیم‌گیری نهایی خود دارند به همین خاطر رفتارهای آنها خودسرانه و انتخاب‌های‌شان تصادفی نیست. بر همین اساس، کسب‌وکارهای هوشمند از روانشناسی بازاریابی برای تأثیرگذاری بر تصمیمات خرید مردم استفاده می‌کنند. زیرا اگر شما کمپین‌های بازاریابی طراحی کنید که مردم را متقاعد به خرید محصولات یا خدمات‌تان کند در آن وقت شما می‌توانید تجارت خود را سریعتر رشد دهید و پایگاه وفادارتری از مشتریان ایجاد کنید. البته در شرکت‌های بزرگ تیم‌هایی از بازاریابان و آژانس‌های با تجربه وجود دارند که به آنها کمک می‌کنند تا برندسازی مؤثر و کمپین‌های بازاریابی قدرتمند ایجاد کنند. امّا شما به عنوان یک کسب‌وکار کوچک، می‌توانید از همان اصول روانشناسی برای تأثیرگذاری بر مشتریان احتمالی خود استفاده کنید و بهترین مکان برای شروع به کارگیری این اصول روانشناختی قدرتمند، برندسازی شرکت شما است که با استفاده از روانشناسی در برندسازی خود، می‌توانید علاوه بر ایجاد آگاهی از برند، فروش خود را هم افزایش دهید و با ایجاد ارزش ویژه برند، کسب‌وکار خود را سریعتر رشد دهید. به طور کلی، روانشناسی برندسازی شامل رنگ‌ها، نمادها، صدا و بسیاری از عناصر دیگر است که بر تصمیمات خرید افراد تأثیر می‌گذارد. در ادامه درباره چگونگی استفاده از روانشناسی برندسازی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

روش‌های استفاده از روانشناسی برند سازی

یکی از راه‌های جذب مخاطب و تبدیل آنها به مشتریان وفادار برند استفاده از روانشناسی برندسازی است که به صورت‌های زیر قابل اجرا است:

  1. استفاده از رنگ‌های موثر و مکمل برند
  2. به کارگیری نمادهای وضعیت اهرمی
  3. ایجاد صدای متمایز و منسجم برای برند
  4. پیش‌بینی نیاز مخاطبان
  5. داستان‌سرایی در هنگام تبلیغ برند
  6. استفاده از تصاویر با کیفیت بالا
  7. تمرکز بر ایجاد یک تجربه

پس بعد از ذکر این موارد مهم لازم است بدانیم که چگونه می‌توانیم از این تکنیک‌های برندسازی برای کمک به موفقیت کسب‌وکار کوچک خود استفاده کنیم. پس ما در بخش بعدی به شرح آنها می‌پردازیم.

  1. استفاده از رنگ‌های موثر و مکمل برند

رنگ، نقش مهمی در شکل دادن به برند شما دارد. رنگ مناسب می‌تواند به افراد کمک کند تا تصور صحیحی از برند شما داشته باشد. امّا رنگ نادرست می‌تواند باعث شود مردم از محصولات و خدمات شما چشم‌پوشی کنند. به عنوان مثال، فرض کنید که می‌خواهید به تماشاگرانی از ورزشکاران مرد بین 18 تا 25 سال لباس ‌بفروشید. در این صورت، معمولاً از رنگ صورتی استفاده نخواهید کرد زیرا این رنگ با فعالیت آن جمعیت همخوانی ندارد. در صورتی که اگر این کار را برای زنان 18 تا 25 ساله انجام دهید ممکن است صورتی رنگ بسیار خوبی باشد. بنابراین، استفاده از رنگ‌های مناسب برای تأثیرگذاری مؤثر بر مخاطبان هدف ضروری است. ضمنا به پاسخ سوال‌های زیر در هنگام انتخاب رنگ فکر کنید.

  • چه رنگ‌هایی با تصویر برند من مطابقت دارد؟
  • آیا رنگ‌های انتخابی با طرح‌های مورد استفاده من هماهنگی دارد؟
  • آیا می‌خواهم از طریق رنگ‌های برندم با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کنم؟
  • مخاطبان هدفم چه رنگ‌هایی را دوست دارند؟
  • آیا باید از چند رنگ استفاده کنم؟ آیا آنها مکمل یکدیگرند؟

پس در انتخاب رنگ دقت کنید زیرا رنگ‌ها معانی مختلفی را منتقل می‌کنند. به عنوان مثال، آبی نشان دهنده اعتماد، آرامش و ثبات است و رنگ به کار رفته در نشان تجاری شرکت‌های معروفی مانند فیس بوک، توییتر و لینکدین است یا رنگ قرمز نشان‌دهنده هیجان است و برند کوکاکولا از این رنگ استفاده کرده‌است. علاوه بر آن همواره به شما توصیه می‌کنم که حتما زمانی را برای تحقیق در مورد رنگ‌ها اختصاص دهید و مطمئن شوید که از رنگ‌های مناسب با برند در برندسازی خود استفاده می‌کنید. در غیر این صورت، با مخاطب هدف خود دچار چالش خواهید شد.

  1. به کارگیری نمادهای وضعیت اهرمی

مهمترین نمادهای برند شما (لوگو، طراحی وب سایت و بسته بندی محصول) نقشی حیاتی در شکل دادن به هویت برند شما ایفا می‌کنند. پس سعی کنید از اینها به نفع خود استفاده کنید تا هویتی را که می‌خواهید ارائه کنید، بتوانید به درستی به مخاطبان خود نشان دهید زیرا حتی اگر بودجه کلانی در اختیار داشته باشید امّا هویت برندتان ضعیف باشد مردم به شما اعتماد نخواهند کرد. پس برای پیشرفت در کارهای‌تان لازم است که به موارد زیر توجه کنید:

  • طراحی برند شما باید با تصویر برندی که می‌خواهید در ذهن مخاطب ماندگار شود هماهنگی داشته باشد. پس این کار را به گونه‌ای انجام دهید که مخاطبان از حرفه‌ای بودن شما و طرح‌های‌تان اطمینان حاصل کنند.
  • هنگام تبلیغ محصولات یا خدمات خود آنها را به صورت خلاصه بیان کنید. زیرا معمولاً بیان داستان‌های طولانی، مردم را گیج و خسته می‌کند و نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شود.
  • همواره سعی کنید که خدمات و محصولات با کیفیت خود را به طور مداوم به مشتریان عرضه کنید تا با جلب اعتماد آنها، کسب اعتبار کنید.
  1. ایجاد صدای متمایز و منسجم برای برند

شما باید صدای برند منحصر به فرد، مناسب و ثابتی داشته باشید. چون تغییر شیوه‌های ارتباطی موجب سردرگمی افراد می‌شود و این می‌تواند برای شما نتیجه معکوس داشته باشد و هیچ کمکی به افراد برای کسب آگاهی از برند شما نکند. پس حتماً در مورد مخاطبان هدف خود تحقیق کنید تا بتوانید آنها را به سرعت جذب کنید. علاوه بر آن، فراموش نکنید که مطمئن شوید پیام برندتان با صدای شما هماهنگ است. زیرا شما از این طریق می‌خواهید با مخاطبان خود آشنا شوید و رابطه خوبی با آنها برقرار کنید. ضمنا برای اطمینان از این که آیا از صدای منحصر به فرد و مناسب برای برندتان استفاده می‌کنید سوال‌های زیر را در ذهن خود مرور کنید.

  • مخاطبان هدف من چه نوع شخصیت‌هایی دارند؟
  • آیا آنها خواستار یک ارتباط معمولی یا برقراری روابط به صورت رسمی هستند؟
  • آنها چگونه با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند؟ من باید از چه اصطلاحات عامیانه یا کلمات خاصی استفاده نمایم تا بتوانم ارتباط بهتری با آنها برقرار کنم؟
  1. پیش‌بینی نیاز مخاطبان

در حال حاضر فقط رفع نیازهای اساسی مشتریان مانند ارائه خدمات و محصولات با کیفیت، دیگر کافی نیست. بلکه کسب‌وکارهای امروزی باید پیش‌بینی کنند که مشتریان‌شان در آینده چه می‌خواهند. زیرا رسانه‌های اجتماعی و اینترنت به طور مداوم در حال پیشرفت هستند تا زندگی مردم را آسان‌تر کنند. پس رقابت همچنان به رشد خود در بازار ادامه می‌دهد زیرا مردم با این که انتخاب‌های متعددی دارند امّا آنچه را که به آن نیاز دارند می‌توانند فوری پیدا کنند. پس شما باید از مشتریان خود جلوتر باشید و کارهای زیر را انجام دهید:

  • جدولی برای مشتریان و مخاطبان هدف خود ایجاد کنید.
  • تحقیق کنید که عادت‌های خرج کردن روزمره آنها چگونه است؟
  • به این فکر کنید که چرا آنها با وجود افراد زیادی که در آن حوزه وجود دارند در وهله اول به سراغ کسب‌وکار شما آمدند.
  • سعی کنید محصولات و خدمات خود را بر اساس این اطلاعات بسازید.

در نهایت، شما با مطالعه و بررسی اطلاعات جمع‌آوری شده از مشتریان و مخاطبان هدف و همچنین با تحلیل رفتار فعلی‌شان می‌توانید برآورده کردن پیشنهادهای‌شان را بر این اساس ارتقا دهید و با نیازهای آینده آنها هماهنگ شوید.

برای مثال، گوچی باغ گوچی خود را در Roblox راه‌اندازی کرد تا به ایجاد آگاهی از برند برای مخاطبان جوان‌تر کمک کند. این یک بازی مجازی از فروشگاه واقعی آنها در فلورانس ایتالیا است که به مردم امکان می‌دهد از طریق پلتفرم و پس از بازدید از آنجا و بعد از امتحان کردن لباس‌ها خرید خود را انجام دهند.

  1. داستان‌سرایی در هنگام تبلیغ برند

از این اهرم استفاده کنید و تاکتیک‌های داستان‌سرایی را در هنگام تبلیغ محصولات یا خدمات خود به کار ببرید. زیرا داستان‌سرایی به شما این امکان را می‌دهد که به طور موثر با مردم ارتباط برقرار کنید. پس برای تقویت روابط و به دست آوردن اعتبار باید یک ارتباط عاطفی با مخاطبان خود ایجاد کنید. به این ترتیب می‌توانید وفاداری مشتریان را افزایش دهید تا اعتماد مخاطبان هدف خود را جلب کنید.

به عنوان مثال، برندهایی که در کمپین‌های خود در رسانه‌های اجتماعی از افراد عادی برای تبلیغ برند استفاده می‌کنند. ویدیوهایی را برای تبلیغ برندشان می‌سازند و نکات مثبت افراد عادی را به عنوان قهرمانان روزمره نشان می‌دهند. آنها با استفاده از داستان‌سرایی قانع کننده و با نشان دادن زندگی روزمره افراد معمولی برای تبلیغ کمپین‌های خود به جای سفیران برند، به مردم این امکان را می‌دهند که بیشتر با برندشان ارتباط برقرار ‌کنند. این یک پیام قدرتمند به مخاطبان آنها می‌دهد که زندگی سالم محدود به فضا یا سبک خاصی نیست فقط باید نکات مهمی که عامل موفقیت‌ دیگران است را به خوبی بیاموزیم و اجرا کنیم.

  1. استفاده از تصاویر با کیفیت بالا

شما باید برای همه چیز در کسب‌وکار خود به ویژه تصاویری که استفاده می‌کنید استانداردی را تعیین کنید و مطابق با دستورالعمل‌های صحیح به روند کاری خود ادامه دهید. به همین خاطر برای یافتن عکس مناسب و باکیفیت زمان زیادی را اختصاص دهید زیرا تصاویر نشان‌دهنده برند شما هستند و مشاهده تصاویر عالی باعث جلب توجه افراد می‌شود و به تشویق آنها برای خرید کمک می‌کند. به عنوان مثال، هنگام تولید وبلاگ یا محتوای آنلاین، مطمئن شوید عکس‌هایی که استفاده می‌کنید دارای بالاترین کیفیت هستند و به وضوح در همه دستگاه‌ها دیده می‌شوند. پس لوگوی برند شما باید کاملا واضح در وب‌سایت کسب‌وکار شما باشد و در موقعیتی قرار گیرد که بتوان آن را به راحتی مشاهده کرد زیرا لوگو نشان‌دهنده چهره برند شما است، پس به طراحی لوگو مرتبط با کسب‌وکار خود و به کارگیری تصاویر با کیفیت توجه کنید و به یاد داشته باشید که تصاویر انتخابی شما می‌تواند به طور قابل توجهی بر درک مردم از برند شما تأثیر بگذارد. پس اگر از عکس‌های با کیفیت پایین استفاده می‌کنید این پیام را به ذهن دیگران ارسال می‌کنید تا آنها هم تصور ‌کنند که محصولات یا خدمات شما نیز کیفیت پایینی دارند و خراب شدن ذهنیت مخاطب آسیب‌های جبران ناپذیری به برند و اعتبار شما وارد می‌کند.

  1. تمرکز بر ایجاد یک تجربه

بهترین راه برای تحت تاثیر قرار دادن مردم، ایجاد یک تجربه فراموش نشدنی برای مشتری است. پس همواره تلاش کنید که وقتی مشتری از برند شما بازدید می‌کند، بدون توجه به این ‌که آیا خریدی انجام می‌دهد شما  شرایطی را برای او فراهم کنید تا او چیزی ارزشمند به دست آورد که بعد از آن، حاضر نباشد خدمات یا محصولات شما را با پیشنهادهای مشابه از طرف دیگران جایگزین کند. پس ایجاد یک تجربه از مرحله پیش خرید شروع می‌شود و تا زمانی که افراد صرفاً رسانه‌های اجتماعی یا وب‌سایت شما را مرور می‌کنند، ادامه می‌یابد. پس مطمئن شوید که تمام این عناصر زیر را در مرحله پیش خرید دارید:

  • تصاویر با کیفیت بالا با شرح و توضیحات مناسب
  • ارائه اطلاعات تماس همراه با سهولت دسترسی به آنها
  • به کارگیری ابزارهای وب‌سایت همراه با استفاده آسان
  • استفاده مداوم از صدای برند و رنگ‌های برند
  • انتخاب یک موضوع کلی برای پست‌ها تا مردم بتوانند آنها را مشاهده کنند.

اینها همه عناصر ضروری هستند و افراد می‌توانند تعیین کنند که تنها با یک بار بازدید، آنها را ببینند و یا می‌توانند تعیین کنند که آیا آنها باقی بمانند یا خیر. بنابراین، با طراحی برنامه‌های کاری خود مطمئن شوید که مردم می‌توانند از همان ابتدا به آنچه می‌خواهند برسند. سپس، آن‌ها را به فراخوان‌های عملی هدایت کنید که این کار به شما در جمع‌آوری اطلاعات لازم برای ایجاد و پرورش ارتباطات کمک می‌کند.

در نهایت، لازم به ذکر است که بهره‌گیری از روانشناسی برند تصمیمات شما را به مسیر صحیح هدایت می‌کند و باید به این نکته توجه داشته باشید که اختصاص دادن زمان مناسب به پیاده‌سازی موارد ذکر شده بر طبق استفاده از اصول روانشناختی قدرتمند تاثیر زیادی بر چگونگی و چرایی تصمیم‌گیری افراد برای خرید دارد و شرایط رشد و پیشرفت برنامه‌های کسب و کاری‌تان را فراهم می‌کند و باعث شکل‌گیری مزیت رقابتی و برتری شما نسبت به رقبا و افزایش مشتریان وفادار به برند در طولانی مدت می‌شود.

ترجمه و تالیف: یاسمن حسینی

منبع:

https://www.crowdspring.com/blog/branding-psychology/, The Psychology of Branding: How Your Small Business Can Increase Brand Loyalty

مقالات مرتبط:

دیجیتال برندینگ

وفاداری به برند

اهمیت وفاداری به برند

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا