تالیف و ترجمه: یاسمن حسینی
چکیده
در دنیایی که فناوری مرزهای میان تجارت فیزیکی و دیجیتال را بازتعریف میکند متامارکتینگ عصر جدیدی را در دنیای بازاریابی به وجود آوردهاست. این تحولات برای کسانی که به دنبال برقراری ارتباط با مشتریان خود به صورت عمیق و معنادار هستند تا با استفاده از تجربههای فراگیر حواس و تأثیر ماندگار ایجاد کنند، جهانی از امکانات را باز میکند.
متامارکتینگ و کاربردهای آن
در دنیایی مملو از دادهها و انتخابها، بازاریابی به عنوان قطبنمایی عمل میکند که کسبوکارها و مصرفکنندگان را به طور یکسان راهنمایی میکند. به طور کلی متامارکتینگ به استفاده از ابزارها و استراتژیهای پیشرفتهای اشاره دارد که فراتر از روشهای بازاریابی مرسوم است. این شامل ادغام هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، تجزیهوتحلیل دادهها و هدفگذاری بیش از حد برای ایجاد کمپینهای بازاریابی بسیار شخصی و کارآمد است و این تلفیقی از جنبههای اخلاقی، علمی، اجتماعی، سنتی و مدیریتی بازاریابی است که هدف آن ایجاد اطلاعات و بازاری فراگیر است که بر موضوعات خاص تمرکز دارد. آنها بازار متمرکز و تخصصی همراه با تجربه منحصر به فرد و جامعی را به مشتریان ارائه میدهند و به کسبوکارها کمک میکنند تا روابط پایداری با پایگاه مصرفکننده خود برقرار کنند. پس بازارهای متا تجارب خرید آنلاین متمرکز بر بازار و اکوسیستمهای جامع محصول و خدمات را ارائه میدهند. آنها جنبه های اخلاقی، علمی، اجتماعی و مدیریتی بازاریابی را با هم ترکیب میکنند و هدف آنها یک تجربه مشتری هدفمند و رضایت بخش است. در نهایت، هدف این است که با پیام مناسب در زمان مناسب به مخاطبان مناسب دست یابید، نرخ بازگشت سرمایه (ROI) را به حداکثر برسانید و رشد کسبوکار را افزایش دهید.
پس به دلیل اهمیت این موضوع در ادامه به کاربردهای آن میپردازیم که به شرح زیر است:
استفاده از هوش مصنوعی برای برگزاری کمپینهای هوشمند
هوش مصنوعی رویکرد بازاریابان به کمپینهایشان را متحول کردهاست. ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی میتوانند حجم وسیعی از دادهها را برای ارائه بینشهایی که ممکن است بازاریابان انسانی از آن غافل باشند را تجزیهوتحلیل کنند. شما با استفاده از هوش مصنوعی میتوانید هزینه تبلیغات خود را بهینه کنید، پیامهای خود را برای تک تک کاربران تنظیم کنید و حتی روندهای آینده را نیز پیشبینی کنید و این به شماکمک میکند تا یک قدم جلوتر از رقبای خود باشید.
هدف گذاری بیش از حد
دوران تبلیغات گسترده و عمومی گذشتهاست. هدفگذاری بیش از حد به شما این امکان را میدهد که بخشهای خاصی از مخاطبان خود را بر اساس رفتار، ترجیحات و اطلاعات جمعیت شناسی صفر کنید. این به آن معناست که تبلیغات شما به کسانی که احتمال بیشتری برای تبدیل دارند نشان داده میشود و این کار کارایی کمپینهای شما را افزایش میدهد. پس با استفاده از پلتفرمهایی مانند تبلیغات متا میتوانید هدفگذاری مخاطبان خود را با بیشترین میزان دقت اصلاح کنید.
استفاده از اطلاعات مبتنی بر داده
دادهها مهمترین بخش متامارکتینگ هستند. با جمعآوری و تجزیهوتحلیل دادهها از منابع مختلف میتوانید بینش عمیقی در مورد رفتار و ترجیحات مخاطبان خود به دست آورید. این به شما کمک میکند که تصمیمات آگاهانهای در مورد استراتژی بازاریابی خود از تولید محتوا تا قرار دادن تبلیغات بگیرید. ضمنا ابزارهایی مانند Google Analytics و Meta’s Audience Insights برای جمعآوری و تفسیر این دادهها ضروری هستند و به شما کمک میکنند رویکرد خود را اصلاح کنید و به نتایج بهتری دست یابید.
بهینهسازی برای بازاریابی چند کاناله
در دنیای بازاریابی متا، بسیار مهم است که شما در جایی باشید که مخاطبان شما هستند. این به معنای اتخاذ یک رویکرد چند کانالی است که رسانههای اجتماعی، ایمیل، موتورهای جستجو و موارد دیگر را پوشش میدهد. پس شما با اطمینان از اینکه پیامهایتان در همه پلتفرمها یکسان است میتوانید تجربه بینظیری برای مخاطبان خود ایجاد کنید و شناخت و اعتماد برند را افزایش دهید. علاوه بر این، بازاریابی چند کاناله به شما این امکان را میدهد که به بخشهای مختلف مخاطبان خود به موثرترین روش ممکن دسترسی پیدا کنید.
اتوماسیون (خودکارسازی روندهای کاری)
اتوماسیون یکی از اجزای کلیدی متامارکتینگ است که به شما کمک میکند فرآیندهای خود را ساده کنید و به جای کارهای تکراری بر استراتژی تمرکز کنید. این نه تنها باعث صرفهجویی در زمان میشود بلکه تضمین میکند که تلاشهای بازاریابی شما صحیح و به موقع است و منجر به تعامل بهتر و نرخ تبدیل بالاتر میشود.
پیشرو بودن با یادگیری مستمر
چشمانداز دیجیتال مارکتینگ به طور مداوم در حال تغییر است و ابزارها و تکنیکهای جدیدی به طور مرتب در حال ظهورند. پس برای رقابتی ماندن، ادامه یادگیری و سازگاری ضروری است. وبلاگهای صنعت را دنبال کنید، در وبینارها شرکت کنید و با رهبران فکری تعامل کنید تا از آخرین روندهای بازاریابی متا مطلع شوید. یادگیری مداوم به شما کمک میکند تا استراتژی های جدید را کشف کنید و تلاشهای بازاریابی خود را جدید و موثر نگه دارید.
به طور کلی متامارکتینگ فقط یک مفهوم یا واژه نیست به همین دلیل در ادامه به چند نمونه از برندهایی اشاره میکنیم که از متامارکتینگ در عمل استفاده کردند. موارد زیر نشان میدهند که چگونه کسبوکارها از این مفهوم برای ارائه تجربیات جامع و یکپارچه به مشتریان خود استفاده میکنند.
آمازون پرایم
آمازون پرایم یک نمونه کلاسیک از بازاریابی متا است. آن یک اکوسیستم کامل است که مشترکین به طیف وسیعی از محصولات دسترسی دارند امّا موضوع به همین جا ختم نمیشود. آنها همچنین از خدمات پخش ویدئو (Prime Video)، پخش موسیقی (Amazon Music) و حتی خدمات ذخیره سازی ابری لذت میبرند. این همگرایی خدمات متنوع تحت یک اشتراک، متامارکتینگ اساسی است.
اکوسیستم اپل
استراتژی اپل یکی دیگر از موارد متامارکتینگ است. آن فقط فروش یک محصول نیست بلکه این در مورد ایجاد یک اکوسیستم به هم پیوسته است. زیرا وقتی آیفون میخرید، فقط گوشی نمیخرید. شما در حال قدم گذاشتن به دنیای یکپارچهای هستید که در آن تلفن شما به طور یکپارچه با مک بوک، آی پد، اپل واچ و حتی هوم پاد شما همگام میشود. این رویکرد جامع به بازاریابی و ارائه خدمات، تجربه کاربر را تغییر میدهد و وفاداری مشتری را تقویت میکند.
انجمن Nike+
نایک از مرزهای سنتی یک تولید کننده پوشاک ورزشی فراتر رفتهاست. با نایک +، آنها یک بازار متا در مورد تناسب اندام ایجاد کردهاند. این فقط خرید کفش ورزشی یا لباس ورزشی نیست. این انجمنی است که در آن کاربران میتوانند پیشرفت تناسب اندام خود را پیگیری کنند، مربی شخصی داشته باشند و با دیگر علاقهمندان به تناسب اندام تعامل کنند. این ادغام محصولات، خدمات و جامعهسازی نمونه ای از بازاریابی متا است.
Sephora’s Beauty Hub
Sephoraفراتر از فروش محصولات زیبایی است. آنها یک بازار متا را از طریق Beauty Hub خود ایجاد کردهاند جایی که مشتریان میتوانند آموزشها را بیابند، به انجمن دسترسی داشته باشند، خدمات زیبایی در فروشگاه را رزرو و محصولات زیبایی را خریداری کنند. این یک پلتفرم همه کاره برای علاقمندان به زیبایی ایجاد میکند.
در نهایت این مثالها نشان میدهند که شرکتها به سمت ایجاد محصولات، خدمات یا اکوسیستمهایی میروند که مشتریان بتوانند تجربیات کل نگر داشته باشند. این گرایش به سمت بازاریابی متا منعکسکننده یک تغییر اساسی در رفتار مصرفکننده است. امّا با وجود همه آن چه که بیان شد در اختیار داشتن یک مرجع مناسب و قابل اعتماد به درک بیشتر بازاریابان و مخاطبان آنها از تحولات آینده که مبتنی بر بازاریابی فراگیر است کمک زیادی میکند که در بخش پایانی به آن اشاره خواهیم کرد.
بازاریابی نسل شش: آینده فراگیر است
بازاریابی دستخوش دگرگونیهای قابل توجهی شده و برای پاسخگویی به نیازهای متغیر مصرفکنندگان و چشمانداز جهانی تکامل یافتهاست. پس در دنیایی که توجه بسیار ارزشمند است توانایی جذب مخاطب ضروری است و فیلیپ کاتلر، یک چهره مشهور در دنیای بازاریابی، در خط مقدم این تحول بوده است. او زمانی گفت: ((بازاریابی استفاده خلاقانه از حقیقت است)). وی بر اهمیت اصالت و نوآوری در شیوه های بازاریابی تاکید داشت. او در کتاب بازاریابی نسل شش: آینده فراگیر است ((Marketing 6.0: The Future Is Immersive)) بینش و استراتژیهای ارزشمندی را ارائه میدهد تا به شما کمک کند در هنر مجذوب کردن مخاطبان خود تسلط پیدا کنید. این کتاب که در Amazon.com موجود است و به فارسی هم ترجمه شدهاست منبع ارزشمندی برای همه افرادی است که به دنبال ارتقای مهارتهای بازاریابی و ایجاد تجربیات تاثیرگذار برای مخاطبان خود هستند. به طور کلی، بازاریابی نسل شش نشان دهنده یک تغییر پارادایم به سمت تجربیات همهجانبه، ادغام فناوریهای پیشرفته برای جذب مشتریان است که شامل تجربههای گوناگون مانند تجربه بدون تنش، تجربه چندحسی، تجربه مشارکتی، تجربه تعاملی، تجربه داستانگویی و متامارکتینگ است که در ادامه توضیحاتی درباره آنها ارائه خواهیم کرد.
تجربه بدون تنش
این مورد درباره ایجاد یک سفر یکپارچه برای مصرفکنندگان است جایی که آنها میتوانند بدون زحمت با برندها درباره خرید یا کسب اطلاعات تعامل داشته باشند.
تجربه چندحسی
برندها با درگیر کردن حواس پنجگانه میتوانند از فناوریهایی مانند AR و VR برای ارائه یک تجربه واقعی و جذاب برای مصرفکننده استفاده کنند.
تجربه مشارکتی
برندها با تشویق مصرفکنندگان به مشارکت فعال از طریق ایجاد اشتراک، جمعسپاری و محتوای تولید شده توسط کاربر میتوانند ارتباط قوی با مخاطبان خود ایجاد کنند.
تجربه تعاملی
ارتباط دو طرفه یک فرآیند کلیدی برای صاحبان کسبوکارها است. به همین دلیل برندها از پلتفرمهایی مانند پخش زنده، رباتهای چت و رسانههای اجتماعی برای ایجاد روابط شخصی با مصرفکنندگان استفاده میکنند.
تجربه داستانگویی
برندها با تولید پیام خود در قالب داستانهای جذاب میتوانند ارتباط عاطفی عمیق با مخاطبان خود ایجاد کنند و ارزشهای خود را به طور مؤثرتری به آنها انتقال دهند.
متامارکتینگ
این مفهوم فراتر از بازاریابی سنتی است و مرزهای بین حوزه دیجیتال و فیزیکی را محو میکند تا یک تجربه یکپارچه برای مشتری ارائه دهند.
نتیجهگیری
در نهایت، متامارکتینگ آینده بازاریابی دیجیتال است و بازاریابی نسل شش یک تجربه کلی است که مشتریان بخشی از داستان کسبوکارها میشوند، با آنها به گونهای تعامل میکنند که زمانی فقط در داستانهای علمی تخیلی امکان پذیر بود. این رویکرد به ویژه برای ارتباط با نسلهای جدید مانند نسل زد و آلفا که نسل فیجیتال (تلفیق دنیای فیزیکی و دیجیتال) هستند و تمایزی بین دنیای دیجیتال و فیزیکی نمیبینند، بسیار مهم است. پس آینده بازاریابی در تجربههای فراگیر نهفته است جایی که برندها کل اکوسیستم اطراف خود را درک میکنند و از هر جنبهای برای جذب مشتریان به شیوهای معنادار استفاده میکنند و این شامل پذیرش فناوریهایی مانند واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و متاورس برای ایجاد فعالسازی برند مجازی است که در سطح عمیقتری با مصرفکنندگان ایجاد میشود. در پایان به شما توصیه میکنم سعی کنید با به کارگیری شیوههای مناسب در استراتژیهای خود کمپینهای شخصی، کارآمد و موثر ایجاد کنید زیرا نتایج واقعی را به شما ارائه میکنند. امّا فقط با عصر دیجیتال همراه نشوید بلکه آن را رهبری کنید.
تالیف و ترجمه: یاسمن حسینی
منابع:
- https://www.linkedin.com/pulse/hacks-meta-marketing-unlocking-future-digital-zlmuc/, The Hacks of Meta Marketing: Unlocking the Future of Digital Success
- https://www.asknam.com/meta-marketing-and-the-future-of-meta-markets/, What Is Meta Marketing and The Future of Meta Markets
- https://www.linkedin.com/pulse/marketing-60-rise-metamarketing-taocb-r37fe/,Marketing 6.0: The Rise of Meta marketing
مقالات مرتبط :
بازاریابی فراگیر، بازاریابی آینده