بازاریابی فراگیر، بازاریابی آینده

طراحی کمپین‌های بازاریابی آینده با بازاریابی فراگیر

تالیف و ترجمه: یاسمن حسینی

به علت کاهش میزان توجه افراد، بازاریابان در رویکرد خود برای جلب توجه مخاطبان باید نوآور باشند. پس چاره‌ای جز ورود به بازاریابی فراگیر (همه جانبه) وجود ندارد. بازاریابی فراگیر راه‌های جدیدی را برای مشتریان ایجاد می‌کند تا افراد با برندها در زندگی واقعی یا به صورت مجازی یا از طریق رویکرد ترکیبی مشارکت داشته باشند. پس نکته کلیدی این است که برندها باید توجه افراد را هم از طریق حواس‌ پنجگانه‌شان و هم از نظر عاطفی به خود جلب کنند تا باعث ایجاد ارتباط، شیفتگی و لذت در مخاطبان شوند. ما هم در این مقاله قصد داریم به بررسی این موضوع از زوایای گوناگون بپردازیم و گرایش‌های گوناگون بازاریابی فراگیر و مثال‌های متنوع برای کمپین‌های بازاریابی آینده را به علاقمندان فناوری‌های مدرن معرفی کنیم تا کسب‌وکارشان را همگام با تحولات آینده به سمت رشد و توسعه چشمگیر هدایت کنند. ضمنا ما در ترجمه کتاب بازاریابی نسل شش فیلیپ کاتلر که آن را ارائه خواهیم کرد به طور کامل به آن پرداختیم.

بازاریابی فراگیر چیست؟

بازاریابی فراگیر به برندها کمک می‌کند تا با استفاده از احساسات و ارزش‌های مشتری، ارتباطات عمیق و پایداری با مشتریان خود ایجاد کنند. تورهای واقعیت مجازی در یک هتل یا مکان، برنامه‌های واقعیت افزوده که به کاربران اجازه می‌دهد محصولات را در خانه‌های خود مجسم کنند و نصب‌های تعاملی که تجربه‌های عملی برند را ارائه می‌دهند نمونه‌هایی از بازاریابی فراگیرند.

علاوه بر این‌ها، متاورس یک پلتفرم دگرگون کننده برای تجارب بازاریابی همه‌جانبه است که به برندها امکان می‌دهد محیط‌های مجازی به هم پیوسته‌ای ایجاد کنند که در آن مصرف‌کنندگان بتوانند به روش‌های گوناگون با محصولات و خدمات‌شان درگیر شوند و در دنیای مجازی کاوش کنند و با آنها تعامل داشته باشند. پس اگر در مراحل اولیه کاوش در عملکرد متاورس هستید، مطمئن باشید که تنها نیستید. زیرا برندها به طور فزاینده‌ای از بازاریابی متاورس استقبال می‌کنند و از فناوری آن برای تقویت رویکردهای بازاریابی همه‌جانبه استفاده می‌کنند که دلبستگی به برند را تقویت و نرخ تبدیل بالاتری را ایجاد ‌کنند. پس آشنایی و همگام شدن با گرایش‌های گوناگون بازاریابی فراگیر می‌تواند نقش مهمی در پیشرفت کسب‌وکارها داشته باشد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

14 گرایش بازاریابی فراگیر 2024

برای سال 2024، چهارده گرایش بازاریابی فراگیر عنوان شده که به شرح زیر ‌است:

1. کمپین‌های بازاریابی مشارکتی و خلاقانه

برندها می‌توانند مخاطبان خود را در کمپین‌های بازاریابی مشارکت دهند تا حس عضویت در جامعه مشتریان و مالکیت برای آن‌ها ایجاد کنند و تشویق اینفلوئنسرها به شرکت در کمپین‌های چشم‌انداز محصول، راهی مطمئن برای ایجاد ارتباطات پایدار با برند است. به عنوان مثال پلتفرم SWOOSH Web3 پیشگام نایک، مشتریان را به خرید و تجارت محصولات مجازی نایک دعوت می‌کند که به چالش‌های جامعه بپیوندند تا شانس دسترسی انحصاری به رویدادها و دسترسی به محصولات جدید را داشته باشند و حتی طرح‌های نایک را ایجاد کنند. علاوه بر آن در کمپین‌های جمع‌سپاری، برندها با درخواست ایده‌ها، بازخوردها و پیشنهادها مخاطبان خود را در تصمیم‌گیری مشارکت می‌دهند. پس برای نمونه، یک شرکت نوشیدنی ممکن است کمپین جمع‌سپاری راه‌اندازی کند و از مصرف‌کنندگان بخواهد که ایده‌های خود را برای طعم جدید ارائه دهند و به آنها اجازه ‌دهد تا فعالانه در ایجاد و بازاریابی محصول شرکت کنند و با فضاهای متاورسی تعاملی با گرافیک سه بعدی فرصت‌های بی‌نظیری را برای ایجاد اشتراک و همکاری و ایجاد سرمایه‌گذاری احساسی در وابستگی به برند ارائه ‌دهند.

2. محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC)

هنگامی که شخصی با اظهار نظر در یک پست به نام تجاری‌تان توجه می‌کند، شما را با شبکه اجتماعی آن شخص آشنا می‌کند. به عنوان مثال، مسابقه جام سفید استارباکس از مشتریان دعوت کرد تا فنجان‌های سفید خود را تزئین کنند و پست های خود را با WhiteCup Contest# تگ کنند. نتیجه، فضایی مشترک از خلاقیت بود با هزاران پست بصری چشمگیر که حضور اجتماعی برند را تقویت می‌کرد. ضمنا گزینه‌های بسیاری برای ایجاد اشتراک و همکاری که توسط پلتفرم‌های متاورس فعال شده‌است متاورس را برای جذب مخاطبان هدف برای تولید محتوای تولید شده توسط کاربر یا ارسال طرح‌هایی برای اجزای آواتار متاورس یا کالاهای مجازی ایده‌آل می‌کند.

3. گیمیفیکیشن

بازی، یکی از قوی‌ترین راه‌هایی است که انسان‌ها با یکدیگر تعامل می‌کنند و گیمیفیکیشن به ستون اصلی استراتژی بازاریابی همه‌جانبه تبدیل شده‌است. پس هرکسی که Pokémon Go بازی کرده موافق است واقعیت افزوده و مجازی به برندها این فرصت را می‌دهند تا از طریق کنجکاوی، چالش و سرگرمی، جوامع گوناگون را دور هم جمع کنند. به همین دلیل برندها می‌توانند دسترسی به محتوا و محصولات انحصاری را به عنوان انگیزه‌ای برای بازی و ایجاد علاقه در پیشنهادات‌شان به مشتریان بالقوه خود ارائه دهند. ضمنا بازاریابان به افراد اطمینان می‌دهند که چالش‌های دیجیتال در حالی که سطح رقابت سالمی را حفظ می‌کنند به گونه‌ای طراحی شدند که کاربران امکان مشارکت و شانس‌های متعددی برای برنده شدن یا رسیدن به موفقیت داشته باشند.

4. نمایش محصولات تعاملی

فناوری واقعیت افزوده به برندها اجازه می‌دهد اطلاعات اضافی و محتوای تکمیلی را هنگام تعامل با یک شی فیزیکی ارائه کنند در حالی که واقعیت مجازی و ویدیوی 360 درجه امکان تعامل با یک محصول را در یک فضای کاملا مجازی فراهم می‌کند. به عنوان مثال تجربه‌های واقعیت مجازی مانند Lowes Holoroom با ارائه دستورالعمل‌های مبتنی بر واقعیت مجازی در مورد مهارت‌های بازسازی خانه در سایت خود نمایش محصول تعاملی را یک قدم جلوتر می‌برند و باعث جذب مشتریان به فروشگاه‌شان و ایجاد انگیزه در آنها برای خرید محصولاتی که فرصت آزمایش واقعی روی آن‌ها را داشتند، می‌شوند.

5. رویدادهای مجازی در متاورس

در آینده، برگزاری رویدادهای تجربه برند همه‌جانبه بدون متاورس امکان‌پذیر نیست. شرکت‌کنندگان می‌توانند با مجموعه کاملی از تکنیک‌های بازاریابی همه‌جانبه همراه شوند در حالی که از هزینه‌های انتشار کربن برای برگزاری رویدادهای حضوری می‌کاهند. علاوه بر این، محیط‌های مجازی اختصاصی می‌توانند پس از پایان رویداد، فعال باقی بمانند تا تعامل همیشه سبز با حامیان مالی و ذینفعان را تشویق کنند.

6. رویدادهای ترکیبی

در حالی که رویدادهای ترکیبی در نتیجه پیشرفت‌های تکنولوژیکی اخیر به وجود آمدند شرکت‌کنندگانی که از طریق ابزارهای مجازی در آن شرکت می‌کنند، تلاش کردند تا واقعاً با گروه احساس ارتباط کنند و پتانسیل فناوری متاورس برای رسیدگی به این چالش امیدوارکننده بوده‌است. پس شرکت‌کنندگان از راه دور می‌توانند به‌طور کامل از طریق متاورس تجربه همه‌جانبه‌ای را در مقابل مشاهده رویدادهای پخش زنده روی صفحه‌نمایش داشته باشند.

7. بازاریابی فراگیر

بازاریابی فراگیر یک رویکرد استراتژیک است که هدف آن ایجاد کمپین‌ها و پیام‌هایی است که با مخاطبان مختلف انجام می‌شود و عضویت، برابری و فراگیری را ترویج می‌کند. پس منظور از تجربه همه جانبه با متاورس آن است که شما می‌توانید به افراد بیشتری دسترسی پیدا کنید و محتوای تولید شده توسط کاربر نیز می‌تواند بر تنوع نمایش مجدد محتوا اضافه کند. ضمنا فضاهای متاورسی فرصت‌هایی را برای داستان‌سرایی تعاملی فراهم می‌کنند که در آن هویت برند می‌تواند از طریق صداهای متنوع ایجاد شود. پس همان طور که طراحی انسان محور در بازاریابی مطرح می‌شود بازاریابی تأثیرگذار هم شکل‌های جدید و پویا به خود می‌گیرد.

8. نمایشگرها و نصب‌های تعاملی

مشتریان بالقوه می‌خواهند زمانی که با محتوای برند تعامل دارند، مالکیت را تجربه کنند. بازاریابی مبتنی بر مکان می‌تواند برای دستیابی به موفقیت در بازاریابی احساسی، تقویت‌کننده‌های فناوری را درگیر کند. کمپین ((مرا در آغوش بگیر)) کوکاکولا با تشویق رهگذران به در آغوش کشیدن دستگاه پخش‌کننده برای دریافت یک کوکاکولای رایگان، تشویق به ارتباط عاطفی و محتوای رسانه‌های اجتماعی تولید شده توسط کاربر را بر اساس ایده بازاریابی مبتنی بر ژست انجام داد. ضمنا رویدادهای پاپ‌آپ تجربی را می‌توان در یک حضور تجاری گسترده‌تر تحت حمایت متاورس قرار داد به عنوان مثال یک صفحه مجازی که تعاملات IRL را مستند می‌کند می‌تواند در فضای پردیس متاورس فعال شود تا راه دیگری برای ایجاد جامعه برند ارائه دهد.

9. بازاریابی ویدئویی 360 درجه

ویدیوهای 360 درجه تجربه‌ای فراگیر را ارائه می‌دهند که حس قوی حضور را در مخاطب برانگیخته می‌کنند و از تأثیر محتوای ویدیویی سنتی پیشی می‌گیرند. به عنوان مثال کمپین ((Try Before You Fly)) به مسافران احتمالی اجازه داد تا به طور مجازی در فضای داخلی هواپیمای خود کاوش کنند و تعامل را از طریق مسابقه‌ای که به بینندگان برای شناسایی سرنخ‌های پنهان پاداش می‌داد، افزایش دهند. پس تجربه حس غرقگی در ویدیوی 360 درجه که در محیط‌های متاورس تعبیه شده‌است راه دیگری را برای بازاریابان ارائه می‌دهد تا تجربه کامل‌تری از برند خود ایجاد کنند. پس متاورس می‌تواند یک تجربه مجازی سه بعدی را ارائه دهد که به هیچ فناوری خاصی نیاز ندارد. امّا مواظب پیشرفت‌های بازاریابی فناوری پوشیدنی باشید تا بتوانید فرصت‌های تجربه تعاملی فراگیر را سریعتر کنید.

10. بازاریابی تجارت اجتماعی

تجارت اجتماعی خریدهایی را توصیف می‌کند که بدون خروج مشتری از شبکه رسانه‌های اجتماعی انجام می‌شود. پس بینش الگوریتم کمک می‌کند محصول مناسب در زمان مناسب در مقابل فرد مناسب قرار گیرد و به برندها کمک می‌کند تا استراتژی‌های بازاریابی احساسی را تا نقطه فروش اجرا کنند. ضمنا برندها می‌توانند از طریق استراتژی‌های بازاریابی احساسی با تمرکز بر ایجاد ارتباطات و تجربیات معنی‌دار که احساسات قوی را در کاربران برمی‌انگیزد، از داستان سرایی همه‌جانبه، شخصی‌سازی و عناصر تعاملی برای ایجاد روابط عمیق و پایدار در قلمرو مجازی وارد فراجهان شوند. به عنوان مثال فروشگاه Forever 21 + Roblox Shop City یک قدم جلوتر از ایجاد جامعه برند است زیرا علاقه‌مندان از فضاهای مجازی و فرصت رقابت برای ساختن بهترین فروشگاه لذت می‌برند.

11. تجارت الکترونیک فعال در متاورس

در حال حاضر، محیط‌های متاورس فقط اجازه پرداخت از طریق بلاکچین را می‌دهند و ادغام معاملات با موسسات مالی هنوز در دسترس نیست. امّا پس از آن، برندهای باهوش حرکت خواهند کرد و بر آنهایی که از مدل‌های تجارت الکترونیک وب 2.0 استفاده می‌کنند برتری خواهند داشت.

12. بازاریابی زیست محیطی و پایدار

تجارب دیجیتالی فراگیر می‌تواند به برندها در دستیابی به اهداف پایدار خود کمک کند. ضمنا توانایی مصرف‌کنندگان برای آزمایش مستقیم کالاها قبل از خرید، منجر به ضایعات کمتر و بازدهی کمتر می‌شود و و همچنین هزینه‌های تولید اضافی کربن ناشی از حمل‌ونقل را کاهش می‌دهد. به عنوان مثال برنامه‌هایی مانند Ikea Kreative به مشتریان اجازه می‌دهند تا با ایده‌های طراحی، بازی و آنها را در کشف محصول درگیر کنند. پس محیط‌های متاورس این مزایا را افزایش خواهند داد. علاوه بر این، برای دستیابی به مشتریان در رویدادها، متاورس راهی برای تکرار تجربه حضوری به صورت مجازی ارائه می‌کند و نیاز به سفرهای هوایی پرهزینه برای محیط زیست را از بین می‌برد.

13. بازاریابی شخصی مبتنی بر هوش مصنوعی

بازاریابی شخصی مبتنی بر هوش مصنوعی به استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل داده‌ها برای تطبیق تلاش‌های بازاریابی برای مصرف‌کنندگان فردی و ارائه محتوای سفارشی اشاره دارد. ضمنا نقش هوش مصنوعی در متاورس از تقویت محیط‌های مجازی هوشمند، ایجاد تجربیات شخصی‌سازی شده، تسهیل تعاملات یکپارچه و هدایت برنامه‌های کاربردی نوآورانه مانند دستیارهای مجازی و تولید محتوای پویا، کلیدی است. هوش مصنوعی در متاورس تعدادی گزینه برای تنوع بخشیدن به تجربه همه‌جانبه متاورس ایجاد می‌کند. این رویکرد به برندها کمک می‌کند تا تجارب بازاریابی هدفمند و بسیار مرتبط را ایجاد کنند که همگام با خواسته‌های مشتریان باشند و در نهایت باعث ایجاد تعامل، تبدیل‌ها و رضایت مشتری شوند. علاوه بر آن چت‌بات‌های هوش مصنوعی که بازدیدکنندگان را در فضای فراجهانی راهنمایی می‌کنند، می‌توانند به سؤالات درباره محصول پاسخ دهند و به طور بالقوه توصیه‌هایی ارائه کنند. ضمنا هوش مصنوعی و متاورس تجربه بسیار فراگیرتری را نسبت به فروشگاه آنلاین Web 2.0 ایجاد می‌کنند که امکان بازاریابی مبتنی بر صدا را فراهم می‌کنند.

14. تجربیات واقعیت افزوده

برای استفاده از تجربیات واقعیت افزوده در متاورس، برندها می‌توانند ویژگی‌های آزمایشی مجازی تعاملی برای لباس یا لوازم آرایشی، تورهای مجازی املاک و مستغلات یا مقاصد توریستی و تجربیات بازی‌سازی‌شده که اشیای دیجیتال را با دنیای فیزیکی ترکیب می‌کنند، ایجاد کنند و تعامل و غرقگی کاربر را افزایش دهند. ضمنا تجربیات واقعیت افزوده مشتریان بالقوه را با لایه‌بندی محتوای دیجیتال در دنیای فیزیکی، با بازاریاب‌های باهوش که QR کدها و بازاریابی مبتنی بر NFC را در طرح‌های بازاریابی دیجیتالی خارج از خانه ادغام می‌کنند، درگیر می‌کند. به عنوان مثال کمپین مجله Wired Lexus از برچسب‌های NFC استفاده می‌کند که منجر به محتوای دیجیتال می‌شود بنابراین تعامل را تقویت می‌کند. این تاکتیک‌ها را می‌توان برای جذب مشتریان به محیطی متواتر استفاده کرد که در آن بازاریابی تجربی و شنیداری می‌تواند دلبستگی برند را برای تجربیات واقعیت مجازی تقویت کند. ضمنا گرایش‌های مختلفی در بازاریابی دیجیتال وجود دارد که در دسترس مشتریان است و نقش مهمی در استراتژی‌های بازاریابی آینده خواهد داشت.

متاورس می‌تواند مجموعه‌ای از گرایش‌های بازاریابی تجربه همه‌جانبه، از جمله تجارب واقعیت مجازی، کمپین‌های واقعیت افزوده، داستان‌گویی تعاملی، و گیمیفیکیشن را به مشتریان ارائه دهد و به برندها امکان می‌دهد تا تعاملات پویا و شخصی‌سازی‌شده‌ای را ارائه دهند که واقعاً مخاطبان خود را با آن درگیر کنند.

در نهایت، یکی از روندهای اصلی در بازاریابی دیجیتال برای سال 2024، رشد مداوم و اهمیت اینفلوئنسر مارکتینگ است که با همکاری برندها با اینفلوئنسرهای خاص و میکرو برای ایجاد محتوای معتبر و هدفمند که با مخاطبان خاص صورت می‌گیرد. روند دیگر افزایش بهینه‌سازی جستجوی صوتی است زیرا مشتریان بیشتری از دستیارهای صوتی و بلندگوهای هوشمند استقبال می‌کنند و برندها هم باید محتوا و استراتژی‌های خود را برای پاسخگویی به درخواست‌ها و دستورات جستجوی صوتی بهینه کنند.

ضمنا افزایش استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و بازاریابی شخصی به برندها کمک می‌کند کمپین‌های بسیار هدفمند ارائه کنند و تجربیات مشتری را افزایش دهند. علاوه بر این، اهمیت فزاینده داستان‌سرایی رسانه‌های اجتماعی و محتوای زودگذر مانند استوری‌های اینستاگرام و ویدیوهای تیک‌تاک به برندها اجازه می‌دهد تا با مخاطبان خود به شیوه‌ای معتبرتر و در زمان واقعی‌تر ارتباط برقرار کنند، و حس ارتباط را تقویت کنند و تعامل کاربران را افزایش ‌دهند. البته انتظار می‌رود موج بزرگ بعدی دیجیتال مارکتینگ، ادغام تجربیات واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در کمپین‌های بازاریابی باشد که تعاملات همه‌جانبه و تعاملی با برند را فراهم می‌کند که مخاطبان را مجذوب خود ‌کند. امّا افزایش نگرانی‌ها و مقررات مربوط به حریم خصوصی داده‌ها، آینده بازاریابی دیجیتال را شکل می‌دهد و بر اهمیت شیوه‌های داده‌های اخلاقی و ارتباط شفاف با مصرف‌کنندگان تأکید می‌کند.

منابع

  1. https://meetaverse.com/blog/immersive-marketing-trends/, Immersive Marketing Trends 2024 | Immersive Metaverse 14
  2.  https://www.bridgewaterstudio.net/blog/immersive-marketing-examples, Immersive Marketing: 13 Unique Examples to Inspire Your Next Campaign

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا