تالیف و ترجمه: یاسمن حسینی
چکیده:
مدت زیادی است که صنایع گوناگون به دنبال اجزای فرا وجهی مانند هدستهای واقعیت افزوده، بلاکچین و توکنهای غیرقابل تعویض (NFT)، اینترنت اشیا و فناوریهای ابری به عنوان ابزاری برای اتصال و منبع درآمد جدید هستند. امّا فقط زمان نشان خواهد داد که آیا تجربیات واقعیت افزوده به صورتی شکل میگیرند تا به یک متاورس متصل واحد تبدیل شوند؟ البته این اکتشافها با تکیه بر روشهای جدید ادامه مییابد تا این فناوریهای در حال توسعه به طور فزایندهای بالغ شوند و به یکدیگر متصل شوند. بنابراین، رهبران فناوری اطلاعات ممکن است بخواهند نمونههای متاورس و موارد استفاده آن را هم در کوتاه مدت و هم در آینده درک کنند پس به دلیل اهمیت این موضوع در این مطلب بیشتر درباره آن صحبت خواهیم کرد.
گرفتن سهم متاورس
شرکت تحقیقاتی گارتنر پیشبینی کرد که 25 درصد از مردم تا سال 2026 حداقل یک ساعت در روز را در متاورس سپری خواهند کرد. Deloitte یکی از مشاوران اصلی است که ابتکاری را برای کمک به شرکتها در جهتیابی فرصتهای متاورس نوظهور راهاندازی کردهاست و شرکتهای کوچکتر نیز چنین خدماتی را ارائه میدهند. نیکلاس آویلا، مدیر ارشد فناوری آمریکای شمالی در شرکت خدمات حرفهای Globant معتقد است: ((پذیرندگان اولیه میخواهند، بفهمند که چگونه در دنیای دیجیتالی در حال ظهور عمل کنند؟ این برای برخی از آنها به دلیل ترس از عقب افتادن یا از دست دادن آن به طور کلی است)).
مزایای متاورس
با این که متاورس با چالشهای قانونی و مشکلات متعددی مرتبط است امّا این پتانسیل را نیز دارد که مزایای بسیاری را ارائه دهد که به شرح زیر است:
- تجربهای جذاب: متاورس نه تنها یک قلمرو تصویری و صوتی سه بعدی همهجانبه ارائه میدهد بلکه میتواند به کاربران اجازه دهد تا احساسات فیزیکی را از طریق فناوری به صورت لمسی احساس کنند.
- تعامل روان بین دنیای دیجیتال و دنیای واقعی: این به کاربران اجازه میدهد به آسانی و به صورت فوری به دادهها و تجزیهوتحلیل آنلاین دسترسی پیدا کنند تا از اقدامات دنیای واقعی خود مطلع شوند.
- معماری قانونمند: آن همراه با غلبه نرمافزار منبع باز میتواند مالکیت عملیات را کاهش دهد یا حتی از بین ببرد.
- فضایی عادلانه: تجارب چندحسی فراجهان و استفاده از آواتارها میتواند موانع استفاده برای افراد دارای معلولیت را کاهش دهد و تأثیر سوگیریها را محدود کند.
- ایجاد فرصتهای گسترده برای افراد و سازمانها: متاورس وعده میدهد که راههای جدید و متحولکننده برای تعامل و تراکنش بدون مانع از سفر و سایر تدارکات را ارائه دهد.
پس بر اساس نظرسنجی جهانی که در سال 2021 توسط Statista انجام شد 37 درصد از کاربران بیشترین مزیت متاورس را این اعلام کردند که آن چگونه به افراد کمک میکند تا بر موانعی مانند ناتوانی که مانع از انجام کاری در زندگی واقعی میشود، غلبه کنند.
بهترین نمونههای متاورس
با افزایش تعداد پلتفرمهای متاورس، نمونههایی از متاورس و آنچه که ممکن است به طور بالقوه به آن تبدیل شود، فراوان است. در اینجا به چند مورد از آنها به عنوان نمونه اشاره میکنیم.
- آیندهپژوهان و محققانی که بر روی قابلیتهای متاورس کار میکنند به رمان Ready Player One در سال ۲۰۱۱ اثر ارنست کلاین و فیلم ۲۰۱۸ با همین نام اشاره میکنند که تصویری از متاورس در آینده است. Ready Player One که در دنیایی دیستوپیایی در دهه 2040 اتفاق میافتد بر تلاش یک نوجوان در یک محیط محبوب واقعیت مجازی معروف به OASIS متمرکز است. کارشناسان متاورس میگویند که تصویر OASIS در داستان به عنوان یک فضای دیجیتال کاملاً غوطه ور و تعاملی دیدگاه آنها را از متاورس منعکس میکند.
- Axie Infinity. بازیهای متاورس بهویژه وقتی صحبت از نمونههایی از متاورس به میان میآید مشهود است. این بازی ویدیویی آنلاین مبتنی بر NFT است و دارای حیوانات خانگی دیجیتالی است که به نام Axies شناخته میشوند که در یک جهان از نوع متاورس در حال گسترش هستند و به نبرد، ساختن و شکار گنج میپردازند.
- Voxels که قبلا Cryptovoxels نامیده میشد خود را به عنوان دنیای مجازی متعلق به کاربر توصیف میکند که در آن بازیکنان میتوانند زمین بخرند، روی آن بسازند و آواتار خود را سفارشی کنند.
- Decentraland این یک دنیای مجازی سه بعدی است که در آن کاربران میتوانند با استفاده از ارز دیجیتال MANA که مبتنی بر اتریوم است زمینهای مبتنی بر NFT را خریداری، ایجاد و کاوش کنند.
- Fortnite، بازی ویدیویی آنلاین محبوب Epic Games یک بازی دیجیتال و فضای اجتماعی فراگیر ارائه میدهد که نمونهای از محیطهای متاورسمانند در زندگی واقعی است.
- Horizon Worlds بازی رایگان مبتنی بر واقعیت مجازیست که قبلاً توسط متا پلتفرم و (FacebookHorizon) منتشر شده بود. آن به کاربران کمک میکند تا به روشهای مختلف مانند میزبانی رویدادها و بازیها با یکدیگر معاشرت کنند.
- Illuvium در نسخه بتا در سال 2022 منتشر شد. آن یکی دیگر از بازیهای نقش آفرینی فانتزی با گرافیک و تجربه غوطهوری غنیست که بر روی بلاکچین اتریوم ساخته شدهاست.
- IMVU خود را بهعنوان یک شبکه اجتماعی و فراجهانی آنلاین معرفی میکند که در آن کاربران میتوانند آواتارهای سه بعدی ایجاد نمایند، به صورت سه بعدی ارتباط برقرار کنند و چت کنند.
- Nvidia Omniverse یک پلتفرم توسعه برای ایجاد و اجرای برنامههای کاربردی متاورس ارائه میدهد.
- Otherside شبیه به Sandbox و Decentralandاست. Otherside یک بازی دنیای مجازی و چند نفره است که در آن بازیکنان میتوانند زمین مبتنی بر NFT را طراحی و توسعه دهند و به روشهای مختلفی با هم تعامل داشته باشند.
- Roblox که یک پلتفرم بازی و بازی آنلاین است که فضاهای فراگیر و دنیای مجازی را به کاربران ارائه میدهد تا در آن درگیر شوند. همانند بازی Fortnite، این بازی در میان کاربران جوانتر محبوبیت بیشتری دارد.
- Pokemon Go بازی است که VR و AR تنظیمات واقعی را با شخصیتها و تصاویر مجازی ترکیب میکند و بازیکنان در زندگی واقعی بازی میکنند.
- Sandbox دنیای مجازی مبتنی بر اتریوم است که به کاربران اجازه میدهد آثار خود را بسازند، به اشتراک بگذارند و درآمدزایی کنند.
ده مورد استفاده متاورس در دنیای واقعی
در اینجا برای نشان دادن پتانسیل این حوزه دیجیتال جدید به چند مورد استفاده آن اشاره خواهیم کرد:
- 1. سرگرمی همه جانبه
بخش سرگرمی در متاورس علاقمندان زیادی دارد. به خصوص مصرفکنندگان جوان به احتمال زیاد رشد متاورس را افزایش میدهند. مجموعه کنسرتهای 2021 سوپراستار پاپ آریانا گرانده در جهان بازی Fortnite و رویدادهای مشابه نشان میدهد که چگونه یک متاورس تجربههای سرگرمی همه جانبهای را ارائه میکند. البته نامهای بزرگ جاستین بیبر، مارشملو و تراویس اسکات نیز سرگرمیهای متاورس را بررسی کردهاند. به عنوان مثال Srinivasan با اشاره به پیشرفتهایی که در فناوریهای متاورس توسط پلتفرمهای بازی ایجاد شدهاست، گفت: ((آن به وضوح بزرگترین مورد استفاده متاورس است که تاکنون بیشترین فعالیت را داشتهاست)).
- عملیات تجاری
در حال حاضر سازمانها در سراسر صنایع از واقعیت افزوده برای بهبود عملیات استفاده میکنند. Srinivasan معتقد است: ((یک متاورس کاملاً تحقق یافته از یک محیط مشارکتی پشتیبانی میکند که در آن دادهها همه جا حاضر و همیشه حضور دارند. به عنوان مثال، متاورس پیشبینیشده باید تجربه بسیار فراگیرتری را به کارکنان عملیاتی ارائه دهد که باید بتوانند از این فناوری برای هدایت حتی پیچیدهترین کارهای حوزه فناوری و خدمات و همچنین برای هماهنگی کامل با دیگران استفاده کنند)).
- بهبود آموزش و پرورش
همهگیری و محدودیتهای ناشی از آن در گردهماییهای حضوری، مؤسسات آموزشی را مجبور به استفاده از پلتفرمهای آموزش الکترونیکی و سایر وسایل ارتباطی دیجیتالی کرد. Srinivasan گفت: ((در حال حاضر، برخی میتوانند در نظر بگیرند که چگونه متاورس در آینده با توانایی مورد انتظارش برای پخش دادهها در زمان واقعی و پشتیبانی از تعاملات زمان واقعی در فضای مجازی میتواند نحوه ارائه مطالب آموزشی خود را تغییر دهد و بهبود ببخشد)).
علاوه بر آن شرکتها میتوانند از فرصتهای آموزش مجازی استفاده کنند. در مورد این موضوع Tuong H. Nguyen، تحلیلگر ارشد در گارتنراظهار داشت: ((سازمانها در سراسر صنایع مختلف میتوانند از متاورس برای ارائه آموزشهای پیشرفته به کارگران خود استفاده کنند. ضمنا مربیان و دانشآموزان در سراسر جهان میتوانند در متاورس با یکدیگر ملاقات نمایند و در سناریوهای زندگی واقعی با هم کار کنند. این در حالی است که آنها به طور دائم از یک جریان ثابت از دادههای بهروز شده برای هدایت تجربه یادگیری استفاده میکنند)).
- افزایش تجارب مشتری
پلتفرمهای متاورس این پتانسیل را دارند که نحوه، زمان و مکان تعامل شرکتها با مشتریان خود را تغییر دهند زیرا پلتفرمهای واقعیت افزوده به کسبوکارها کمک میکند تا تجربیات جدید و ارائه اطلاعات را به روشهای جدید ارائه دهند. نگوین درباره این موضوع گفت: ((برای مثال، یک پیست اسکی میتواند یک راهنمای مجازی برای اسکیبازان هنگام حرکت به سمت پایین کوه ایجاد کند و اطلاعات شخصیسازی شده را در زمان واقعی برای افزایش تجربه اسکیبازان ارائه دهد یا یک شرکت گردشگری میتواند تجربه غوطهوری مداومی را که در قلمرو مجازی بر روی دنیای فیزیکی پوشانده شده است را فراهم کند تا گردشگران را در حین حرکت از مقاصد جدید آگاه کند. به عنوان مثال، رویدادهای تاریخی را در شهرهای قدیمی زنده کند)). ضمنا شرکتها میتوانند تجارب خرید جایگزین را به مشتریان بالقوه ارائه دهند. در مورد این موضوع Srinivasan گفت: ((خودروسازان میتوانند درایوهای آزمایشی را در یک محیط واقعیت افزوده ارائه دهند)).
- جلسات کاری
در طول همهگیری بسیاری از افراد جلسات کاری از راه دور و زوم را جایگزین جلسات حضوری کردند. ضمنا شرکتهای فناوری که بر توسعه متاورس متمرکز هستند مانند متا و مایکروسافت پس از آن به سراغ جلسات مجازی رفتند. پس از طریق یک دوقلوی دیجیتال به صورت همه جانبه و از راه دور افراد ممکن است بتوانند هر موقعیتی را هماهنگ و چندین فروشگاه خردهفروشی را مدیریت کنند. بیل گیتس هم درباره این موضوع در وبلاگ خود نوشت: ((من پیشبینی میکنم که طی دو یا سه سال آینده بیشتر جلسات مجازی از شبکههای تصویر دوربین دوبعدی به سوی متاورس و فضای سهبعدی با آواتارهای دیجیتالی حرکت خواهند کرد. ایده این است که شما در نهایت از آواتار خود برای ملاقات با مردم در یک فضای مجازی استفاده کنید که حس بودن در یک اتاق واقعی با آنها را تکرار میکند. ولی این به عینکهای واقعیت مجازی (VR) و دستکشهای ضبط حرکت برای ارائه عبارات، زبان بدن و کیفیت صدای دیگران نیاز دارد. چنین ابزارهایی دامنه دسترسی افراد را افزایش میدهد و به آنها کمک میکند تا وظایف خود را به صورت مجازی انجام دهند)). علاوه بر او
Srinivasan گفت: ((این فناوری میتواند آنها را به مکانهای کاری دیگر منتقل کند و در عین حال به آنها اجازه میدهد با دیگران در دنیای مجازی و فیزیکی تعامل داشته باشند)).
- تبلیغات، برندسازی و فرصتهای بازاریابی
تعدادی از برندها در حال ایجاد حضور در تنظیمات VR هستند. به عنوان مثال شرکت هیوندای موتور اولین بازی Hyundai Mobility Adventure را ارائه کرد که یک تجربه متاورس در پلتفرم بازیRoblox است و آواتارهای گیمرها میتوانند پروژه های حرکتی آینده هیوندای و محصولات فعلی را تجربه کنند. ضمنا سال گذشته، Warner Bros Pictures میزبان یک مهمانی مجازی در Roblox برای بازاریابی فیلم خود در ارتفاعات بود. شرکت والت دیزنی، رهبر قدیمی جهانهای خیالی، هم یکی از شرکتهاییست که در حال برندسازی پروژههای متاورس خود است. به عنوان مثال در یک پست در نوامبر 2020 در لینکدین، تیلاک مندادی، رئیس بخش دیجیتال و فناوری پارکها، تجربیات و محصولات دیزنی اعلام کرد: ((در ابتکار متاورس پارک موضوعی، دنیای فیزیکی و دیجیتالی با ابزارهای پوشیدنی و گوشیهای هوشمند همگرا خواهند شد و نقاط دسترسی دیجیتالی مهمانان را در تجارب متاورس غوطهور میکند و AR، AI و IoT فناوریهای زیربنایی آن هستند)).
- جریانهای درآمدی جدید
با استفاده از متاورس تعدادی از شرکتها کالاها و خدماتی را میفروشند که فقط در دنیای دیجیتال وجود دارد. به عنوان مثال گوچی با شرکت محصولات و سرگرمی Superplastic همکاری کرده است تا سری محدودی از NFT های کلکسیونی ایجاد کند یا رالف لورن در حال فروش لباس برای آواتارها است و نایک در حال ایجاد NFT است که به همتای واقعی خود پیوند دارد. البته علت اصلی این که برندهای معروف مد لباس و لوازم جانبی فقط دیجیتالی میفروشند آن است که آنها به دنبال پلتفرمهای بازی هستند که سالهای زیادی موارد مشابهی از آنها را به فروش رساندهاند ولی استفاده از متاورس ممکن است راه را برای ایجاد فرصتهایی برای چشمانداز تجاری گسترده نشان دهد. در این مورد آویلا گفت: ((فروش داراییهای دیجیتال میتواند یکی از فرصتهای بزرگ برای بسیاری از شرکتها باشد)).
- تجربه کار مجازی مرتبط
یکی از موارد امیدوارکننده استفاده متاورس برای کمک به کارگران برای انجام بهتر کارشان به ویژه از طریق استفاده از واقعیت افزوده است. نگوین گفت: ((متاورس کاملاً تحقق یافته باید بتواند اطلاعات را به روشی جریان دهد که کارایی فعالیت کارگران را افزایش دهد. به عنوان مثال نمونهای از این مورد استفاده از متاورس ممکن است به این صورت باشد که آن کارگران شهری که باید داراییها را در سراسر جامعه بررسی کنند، میتوانند از پوشش دیجیتالی متاورس در دنیای واقعی استفاده کنند تا جریانی از اطلاعات مورد نیاز در مورد ویژگیها را هنگام نگاه کردن به آنها مشاهده کنند. پس یک کارگر میتواند به چراغ راهنمایی که گزارش شده بود خراب شده نگاه کند، جزئیات آن شکایت را دریافت نماید و وضعیت تعمیر آن را به صورت فوری به روز کند. علاوه بر این، آن پلتفرم متاورس میتواند وسیلهای برای اطلاع سایر کارگران و اعضای جامعه از وضعیت تعمیر شده آن برای همه در آن پلتفرم فراهم کند.
- مصارف صنعتی
دوقلوهای دیجیتال به ویژه زمانی که صحبت از مصارف صنعتی میشود نقش مهمی در توسعه متاورس خواهند داشت. به عنوان مثال شرکت مهندسی زیمنس آلمان قصد دارد سهم خود را از متاورس مطالبه کند. این شرکت بر حملونقل، زیرساختها و بخشهای انرژی متمرکز است و آن جایی است که در حال حاضر حضور قدرتمندی در آن دارد. زیمنس در حال ترکیب پلتفرم تجاری دیجیتال باز Xcelerator و اکوسیستم شریک خود با شرکت نویدا امنیورس با هدف استفاده از دوقلوهای دیجیتال برای ارائه بهبود فرآیند است.
- کاربردهای هنوز ناشناخته
رهبران کسبوکار و فناوری اطلاعات باید تعدادی از خطرات فراسویه و چالشهای امنیتی را بررسی کنند. آنها همچنین باید مسائل فناوری را حل کنند. به این دلایل و دلایل دیگر، بیشتر موارد استفاده از متاورس در دستهای قرار میگیرند که هنوز ناشناخته هستند. نگوین گفت: ((ارزشهای زیادی وجود دارد که ما هنوز نمیدانیم. بلوغ پلتفرمهای متاورس به طور تدریجی نحوه تعامل جهان را تغییر خواهد داد امّا تغییر انباشته آن چشمگیر خواهد بود. پس بلوغ متاورس نحوه تعامل مردم با افراد دیگر، نحوه تعامل مردم با دنیای دیجیتال و نحوه تعامل دیجیتال با سایر دیجیتال را تغییر خواهد داد)). امّا توسعه فناوری متاورس نیازمند استفاده از مکانهای دیجیتال است که در بخش بعدی درباره آن صحبت خواهیم کرد.
مکانهای دیجیتال
پذیرندگان اولیه همچنین در حال بررسی نمایش دیجیتالی املاک و مستغلات هستند. بر اساس مقالهای در نیویورک تایمز، سرمایهگذاران در حال خرید مکانهای کنسرت، مراکز خرید و سایر املاک در متاورس هستند
و معامله این املاک و مستغلات مجازی مورد توجه گروههای خاصی قرار دارد. آویلا گفت: ((Roblox و Minecraft در حال ایجاد یک مکان هستند تا با مصرفکنندگان در آن فضا ارتباط برقرار کنند. برای مثال یک رستوران میتواند شرایط حضوری در یک متاورس ایجاد کند تا مشتریانی که در آن فضای دیجیتال کار، بازی یا کاوش میکنند بتوانند به راحتی و به سرعت سفارش تحویل یا تحویل در دنیای واقعی بدهند. یک رستوران میتواند یک تجربه یکپارچه در Web3 ایجاد کند جایی که کاربر میتواند به طور مجازی وارد رستوران شود و با استفاده از کسب امتیاز وفاداری که شرکت به صورت دیجیتالی ردیابی میکند، سفارش دهد. متاورس در آینده به صورت تئوری، به کاربر این امکان را میدهد که همه این کارها را بدون جابجایی از یک صفحه وب و سپس ورود به وبسایت رستوران انجام دهد)).
علاوه بر آن یک شرکت در حال انتقال مفهوم بازار کشاورزان به متاورس است. شرکت انتشارات اینترنتی Parade دفتر مرکزی خود را به عنوان متاورس در صفحه لینکدین خود فهرست کردهاست. او این پیشنهاد متامارکت خود را به عنوان “اولین بازار کشاورزان در متاورس” توصیف میکند. این بازار مجازی پانصد مشتری را به عنوان آواتار دیجیتالی در خود جای میدهد که میتوانند با یکدیگر صحبت کنند، از فروشندگان بازدید کنند و محصولات را خریداری کنند. یکی از فروشندگانی که MetaMarket را امتحان میکند
Field + Farmer مستقر در شیکاگو است. این شرکت، در مارس 2022 با شرکت در جنبش غذایی محلی و تمرکز بر روی غذاهای گیاهی با برچسب تمیز به یک بازار مجازی نقل مکان کرد و به یکی از بیست فروشنده در متامارکت تبدیل شد. ایزابلا چیا، معاون ارشد بازاریابی Field + Farmer، گفت: ((رهبران شرکت، حوزه دیجیتال را راهی برای افزایش دسترسی میدانند)).
پس در نهایت با توجه به آن چه گفته شد تنها راه موفقیت کسبوکارها همگام شدن افراد با فناوریهای نوین مانند متاورس است و راه گریزی به جز استفاده از آنها برای رشد و توسعه فرآیندهای تجاری وجود ندارد.
تالیف و ترجمه: یاسمن حسینی
منبع:
https://www.techtarget.com/searchcio/feature/Examples-of-the-metaverse-for-business-and-IT-leaders, 10 real-world use cases of the metaverse, plus examples
مقالات مرتبط :